اسطوره جوان؛ آنالیز 3 دهه تاریخچه طراحی مرسدس بنز C کلاس

به گزارش آسانسور، پیش از همه گیری و اپیدمی خودروهای SUV و کراس اوور، پرفروش ترین بخش خودروهای چهار کارخانه مرسدس بنز، بی ام دبلیو، آئودی و فولکس واگن، سه دسته سدان کوچک، میانه و بزرگ را تشکیل می دادند که از انتهای دهه هفتاد تا کنون، همچنان عمده فروش بخش وسیعی از بازار به این خودروها تعلق دارد.

اسطوره جوان؛ آنالیز 3 دهه تاریخچه طراحی مرسدس بنز C کلاس

شرکت دایملر بنز که از پیشگامان صنعت خودروسازی در کل دنیا به شمار میرود، سدان های روتین، و بدون اغراق خود را در سه کلاس مختلف به بازار ارائه می نماید که کوچک ترین عضو این خانواده، کلاس سی یا همان C Class است که بخش عمده تمرکز خود را معطوف به مشتریان جوان تر و خانواده های کوچک نموده است. لازم به شرح است که بعد از آن، بازار متعلق به کلاس E و در خاتمهی جدول هم بزرگترین کلاس بنام S واقع شده است.

خودروی C کلاس مرسدس بنز، به طور مستقیم رقیب ب ام و سری 3 و آئودی A3 است که مشتریان بالقوه خاص خود را دارد. در جایی که شما اوج پرفورمنس و لذت کیفیت رانندگی اسپرت بر روی جاده را می توانید با ب ام و سری 3 تجربه کنید، مشتریان مرسدس بنز C کلاس عمدتاً جوانانی هستند که چشمشان دنبال کلاس بیشتر و دوام بیشتر خودرو بوده و ذاتاً انتخاب مرسدس کمی محافظه کارانه تر از آئودی و ب ام و است.

اما قبل از آنکه بخواهیم آخرین مدل مرسدس بنز سی کلاس را نقد طراحی کنیم، بد نیست که نیم نگاهی به تاریخچه آن بیندازیم و یادی کنیم از گذشتگان این خودرو که همیشه در کشورمان ایران موجود بوده و از هواداران پروپاقرصی برخوردارند. خودروهای این کلاس از مرسدس بنز از قضا در کشورمان بسیار هم خوش بازار هستند و همگان، دست کم تجربه بصری تماشا آن را به وفور در خیابان ها داشته اند.

تاریخچه مرسدس بنز سی کلاس نسل اول

نام گذاری خودروهای مرسدس بنز در زمان های پیشین به این ترتیب بود که حجم موتور خودرو را تقسیم بر عدد ده نموده و بر پشت خودرو حک می کردند، مثلاً خودروی 2300 سی سی به نام 230 ارائه می شد. بعد از این عدد یک سری حروف هم می آمد که نشان دهنده نوع اتاق و کلاس خودرو بود. بعد از گذشت سالیان جای عدد و حروف عوض شد و امروزه، عدد بیشتر نشانگر قدرت موتور خودرو است. استارت این خودروی نسبتاً کوچک هم با ارائه مدل 190 E آغاز شد که یادآورنده خودروی کلاسیک 190 در دهه 50 و 60 میلادی است و جزو خودروهای مالی، کوچک و پرفروش مرسدس بوده است.

تا سال 1982، عمده محصولات مرسدس بنز دسته بندی خودروهای لوکس میانه و بزرگ را به خود اختصاص داده بود که بعد از بحران های قیمت نفت در خاتمهی دهه هفتاد و ابتدای دهه 80 میلادی، بیشتر خودروسازان، یک یا چند خودروی کوچک مالی را در سبد محصولات خود ارائه می کردند. شرکت بنز هم به تمایل بازار برای ارائه خودروهای کوچک پاسخ مثبت داد و خودرویی را با طراحی برونو ساکو Bruno Sacco انجام داد که بعداً به نام 190 شهرتی دنیای پیدا کرد.

مرسدس بنز کلاس C نسل اول

مرسدس بنز کلاس C نسل اول

قبلی 1 از 2 بعدی

این خودرو در که سال 1982 تا 1988 به بازار عرضه شده بود. از ژانویه 1974 تا ژانویه 1982 مراحل طراحی و تکمیل آن به طول کشید. مرسدس بنز بیش از 600 میلیون پوند را برای تحقیق و توسعه W201 هزینه کرد و متعاقباً خاطرنشان کرد که این خودرو به شدت بیش از حد مهندسی شده است. این شرکت آزمایش نمونه های اولیه آن را در سال 1978 آغاز کرد، و طراحی نهایی آن در 1979 تأیید شد. اولین نمونه های اولیه بر اساس آن طراحی در اواخر همان سال آزمایش شدند و فراوری آزمایشی آن در فوریه 1982 و پس از امضای مهندسی آغاز شد.

از نظر طراحی این خودرو با خطوط اتو نموده، ساده و جا افتاده، و حجم سالید و توپُر خود، شبیه به یک محصول قوی تر نسبت به سایر رقبا دیده می شد و این مسئله با صندوق عقب حجیم از نظر ارتفاع و جلوپنجره بزرگ و کلاسیک، بعلاوه فریم قطور پیرامونی دور شیشه ها، زاویه شیشه جلو عقب، سقف سه تیکه با نوار طولی و حذف ناودانی های متداول در آن موقع، استانداردهای نوی در اتاق سازی و استایل خودرو در بازار تعریف کرد که بعد از آن شرکت های دیگرهم راه مرسدس را در پیش گرفتند.

تاریخچه مرسدس بنز C کلاس نسل دوم

در اکتبر 1986، سه سال پس از فراوری مرسدس بنز 190 (W201)، کار بر روی یک جانشین آغاز شد. کار طراحی در سال 1987 آغاز شد، با طرح نهایی به وسیله مورات گوناک در سال 1989 انتخاب شد. آغاز آزمایشی در سال 1990 آغاز و این خودرو به عنوان اولین نسل W202 و جایگزینی برای 190 معرفی گردید. در این سری تم های استایل از سری قبلی W201 منتقل شده بود، اما سری نو طراحی صاف و گردتر نسبت به نسل گذشته مرسدس بنز جمع و جور داشت.

مرسدس بنز کلاس C نسل دوم

مرسدس بنز کلاس C نسل دوم

قبلی 1 از 2 بعدی

بدنه کرو دار و قوسی شکل آن، به علاوه چراغ های عقبی که به منتهی الیه گوشه های گلگیر انتقال پیدا نموده بودند، جزو شاخصه های طراحی این مدل به حساب می آمدند. گریل جلو نسبت به نسل پیشین کمی باریک تر شده بود و چراغ های جلو هم با فاصله ای از گریل جدا شده بودند که اقتباسی از کلاس اس همان زمان بود.

تاریخچه مرسدس بنز C کلاس نسل سوم

در سال 1994، توسعه مدل W203 آغاز شد. کار طراحی در اواسط سال 1994 آغاز شد و طرح نهایی در دسامبر 1995 به وسیله هیئت اجرایی تصویب شد. آزمایشات اولیه آن در سال 1997 آغاز شد و توسعه آن برای رفتن بر روی خط فراوری در سال 2000 به خاتمه رسید. نسل سوم کلاس C در مارس 2000 معرفی گردید و در نهایت، فراوری آن در 18 ژوئیه 2000 آغاز شد.

مرسدس بنز کلاس C نسل سوم

مرسدس بنز کلاس C نسل سوم

قبلی 1 از 2 بعدی

در این دوره، مرسدس بنز در کلاس C خود، تغییرات شگرفی به وجود آورد که امروزه همچنان نو و تازه به نظر می رسد. حالت کلی خودرو کمی گُوِه ای تر و با زاویه بیشتری نسبت به دو نسل قبلی طراحی شده بود. زهوارهای هم رنگ بدنه ضربه گیر بر روی سپر جلو، ترکیب زیبایی با فرم کلی بدنه داشتند.

این زهوار در ناحیه کنار و عقب، یک پیوستگی چشم نواز را داشت که با ترکیب چراغ های مثلی عقب، و چراغ های جلو که شبیه دو لوبیای در هم ادغام شده بودند، ترکیبی استثنایی از فرم های بدیع و نوآورانه در زمان خود بودند. گریل و جلو پنجره آن، علی رغم کوچک تر شدند، ترکیبی کاملاً هماهنگ با عناصر ظریف بدنه داشت.

تاریخچه مرسدس بنز C کلاس نسل چهارم

مرسدس W204 را در 18 ژانویه 2007 معرفی کردو آن را در نمایشگاه خودرو ژنو 2007 به نمایش گذاشت. خانواده نو دارای فاصله بین محورها و مسیرهای طولانی تر، بدنه/پوسته سفت تر و طراحی الهام گرفته از W221 S-Class با بعضی تأثیرات از C219 CLS-Class بود. کلاس C در سال 2011 برای مدل سال 2012 فیس لیفتی دریافت کرد که شامل چراغ های عقب LED نو، داشبورد و صفحه آمپر نو، و نمای جلو و چراغ های جلو اصلاح شده بود. پلتفرم W204 تا سال 2015 با کوپه کلاس C ادامه یافت.

مرسدس بنز کلاس C نسل چهارم

مرسدس بنز کلاس C نسل چهارم

قبلی 1 از 2 بعدی

از نظر استایلی خط کارکتر لاین عضلانی شد و چیزی که در ب ام و پیشتر دیده شده بود و تا به امروز تبدیل به یک ترند و گرایش در طراحی خودرو شده است! به عبارتی ما در نَک بدنه، از یک نقطه صفر فرورفتگی یا برجستگی را تشدید می کنیم تا در خاتمه دوباره در بدنه ادغام گردد و به نقطه صفر برسد؛ چیزی که در خطوط مابین عضلات در بدن ورزشکاران مشاهده می گردد و حجم خودرو را کمی ارگانیک تر می کرد.

چراغ های مثلثی عقب هم نسبت به نسل پیشین، 180 درجه چرخیدند که بعدها همین استایل به وسیله ایران خودرو در خودروی دنا، به صورت ضعیف تری کپی شد. چراغ های جلو و ترکیب گریل آن هم خیلی شبیه به برادر کوپه بزرگتر خود، یعنی مدل CL بود که ترکیب خوش استایلی را در نمای جلو عرضه می کرد. بعلاوه، برای اولین بار هم خط کات لاین بازشوی درپوش موتور هم به نمای کناری انتقال پیدا نموده بود که بیننده را یاد خودروهای مینی و رنجرور کلاسیک می اندازد.

تاریخچه مرسدس بنز C کلاس نسل پنجم

نسل پنجم W205 کلاس C در سال 2014 در نمایشگاه بین المللی خودرو آمریکای شمالی معرفی گردید. ساختار نو با استفاده از آلومینیوم و فولاد با استحکام بالا به طور گسترده ای در سراسر بدنه سبک تر بود که منجر به کاهش وزن 100 کیلوگرمی شده بود. این خودرو به طور رسمی در 16 دسامبر 2013 رونمایی شد. فراوری W205 در 4 فوریه 2014 در کارخانه برمن آغاز شد. بعلاوه، فراوری در کارخانه های مرسدس بنز در شرق لندن (آفریقای جنوبی)، ایراسماپولیس (برزیل) و توسکالوسا، آلاباما (ایالات متحده آمریکا) انجام شد و این درحالی است که فروش آن در قاره اروپا در مارس 2014 آغاز شده بود.

مرسدس بنز کلاس C نسل پنجم

مرسدس بنز کلاس C نسل پنجم

قبلی 1 از 2 بعدی

این نسل از خودروهای C کلاس مرسدس شباهت زیادی با ورژن S کلاس همان دوره را دارد. گریل و چراغ های جلوی کرو شده و خط بونت بازشوی کاپوت، با فاصله از روی گریل گذشته است. ورودی های دوگانه گریل چپ و راست نیز حالت Aggressive و خشن دارند که جذابیت این خودرو را اضافه می نماید. در نمای جانب هم خطوط کارکتر لاین برجسته تر شده اند که به نرمی به سمت عقب، یک حالت افتاده در آن به وجود می آورد که در ناحیه درب عقب هم سطح با بدنه می گردد.

جواب همین کارکتر لاین هم در پایین درب های جانبی به سمت بالا می رود که در کل ترکیبی استثنایی را به وجود آورده است. در نمای عقب هم چراغ های جدا شده در خط کات لاین درب صندوق، بیننده را به یاد خودروهای بنتلی می اندازد و شباهت زیادی به کلاس S دارد. بالای شیشه های عقب کرو شده اند و وجود دو خروجی هوا بر روی منتهی الیه کنار سپر عقب هم، فرم اسپرتی خودرو را افزایش می دهند.

تاریخچه مرسدس بنز C کلاس نسل ششم

آخرین مدل کلاس C مرسدس بنز W206 C-Class در 23 فوریه 2021 رونمایی شد. بعلاوه در کشور چین، کلاس C در یک نسخه شاسی بلند (V206) عرضه می گردد. برای اولین بار، تمامی مدلهای C کلاس مجهز به موتورهای چهار سیلندر همراه با یک ژنراتور استارت یکپارچه (موتور الکتریکی 15 کیلو وات) و یک سیستم الکتریکی 48 ولتی است.

C-Class All-Terrain (X206) به عنوان یک مدل کراس اوور الهام گرفته شد. این مدل دارای روکش خارجی بدنه، افزایش 40 میلی متری ارتفاع سواری، 4Matic AWD قابلیت های آفرود را در یک استیشن واگن دو دیفرانسیال ارائه نموده است.

مرسدس بنز کلاس C نسل ششم

مرسدس بنز کلاس C نسل ششم

قبلی 1 از 2 بعدی

از نظر استایل این خودرو در سال 2022 دچار تغییراتی شد و با گریل نوتر، مانند برادران بزرگتر خود عرضه شده است. به عبارتی اخم و دهن کجی گریل جلو چیزی شبیه به مدل AMG GT شده است. گرافیک شبکه های تشکیل دهنده گریل هم تکرار لوگوی سه پر مرسدس است که تمامی آن ها هم با تریم و تزئینات کرومی، به خوبی خودنمایی می نمایند. گریل های پایینی و جانبی هم حالت برجسته خود را حفظ نموده اند، اما یک قطعه قوس مانند، چیزی شبیه به شاخ بوفالو با رنگ مشکی پیانویی در آن، مکمل فرمی است.

نمای جلوی مرسدس بنز کلاس C نسل ششم

در نمای جانب خط کارکتر لاین بالایی که در نسل قبلی در خاتمه حالتی فرو افتاده داشت، کمی هم راستا با شکل بدنه، حالتی افقی تر به خود گرفته است و بقیه خطوط استایلی، همچنان فرم های قبلی خود را حفظ نموده اند با این تفاوت که یک قطعه شمشیر مانند کرومی، در خاتمهی پایین رکاب Rocker خودرو، تزئینات نمای جانب را تکمیل نموده است.

نمای جانبی مرسدس بنز کلاس C نسل ششم

اما بیشترین تغییرات در نمای عقب خودرو دیده می شوند که بیشتر آن مربوط به چراغ های عقب است که هرچه به سمت وسط نزدیک می شویم، شاهد کمتر شدن ارتفاع آن هستیم. هرچند که این سبک از چراغ های عقب منتقدان سرسخت خود را داشته و دارد، اما با گذشت زمان و عادت کردن چشم، شما متوجه می شوید که به طور کل ترکیب چراغ های عقب منحصربه فرد است و بیشتر برای جلوگیری از تکرار و تقلید از خودروهای دیگر به این سبک و سیاق طراحی شده است.

نمای عقب مرسدس بنز کلاس C نسل ششم

ترکیب بندی فضای داخلی با چرم کاری های دو رنگ و نورپردازی های متغیر در جای جای داخل خودرو، حس و حال لاکچری و اسپرت خودرو را افزایش داده اند و تفاوت کیفیت ساخت فضای داخلی در این کلاس، به طرز چشمگیری ارتقا پیدا نموده و می توان گفت که دیگر یک خودروی کوچک مالی نیست و تبدیل به یک خودروی لوکس در ابعادی کوچک تر از E کلاس و S کلاس شده است.

نمای جانبی مرسدس بنز کلاس C نسل ششم

اما در ترکیب بندی داشبورد کلاس C نو نسبت به نسل قبلی، خروجی های تهویه هوا آن که از حالت گرد به کمی چهارگوش تر تمایل پیدا نموده اند و مزین به نور پردازی متغیر در داخل شده اند. بعلاوه، کنسول میانی به سمت جلو که می رود، میزبان یک مانیتور عمودی است که تمامی کنترل های سیستم تهویه، جایگاه ها و نور پردازی داخلی، بعلاوه کنترل سیستم صوتی آن به وسیله همین مانیتور انجام می پذیرد که میزبان نسل نوین رانندگانی است که با فرهنگ موبایل و تبلت بیشتر از پدران خود آشنا هستند.

نمای داخل مرسدس بنز کلاس C نسل ششم

باید دید که اقبال عمومی خریداران از این مدل، با توجه به رشد بیش از پیش اس یووی ها و کراس اوورهای رنگارنگ، که مرسدس بنز هم یکی از بزرگترین و متنوع ترین محصولات را در این رده دارد، چگونه است. به شخصه من خودروهای اس یووی را دوست دارم، اما همچنان یک سدان معقول برایم بیشتر حکم اتومبیل را دارد. سواری نرم تری دارند، فضای کافی در داخل و صندوق بار دارند و هم هندلینگ بهتری در جاده ها نسبت به انواع شاسی بلند و کراس اوورها دارند.

دو فیلم در خاتمهی این مقاله نمایشگر تاریخچه خودروهای کلاس سی مرسدس بنز، و بعلاوه فیلم نمایش دیتیله از فضای بیرونی و داخلی آخرین مدل سی کلاس 2022 می باشد:

https://divar.ir/daal/wp-content/uploads/2022/01/Mercedes-CClass-2022-Exterior-and-interior-Details-luxury-Small-00.mp4

https://divar.ir/daal/wp-content/uploads/2022/01/Evolution-of-MercedesBenz-CClass-from-1982-to-2021-480p.mp4

خرید و فروش و قیمت خودرو مرسدس بنز کلاس C

نظر شما چیست؟ شما کدام یک از این خودروها را می پسندید؟ شاسی بلند یا کراس اوور؟ یا یک سدان خوب را به هر دوی این موارد ترجیح می دهید؟ نظرات و پیشنهادات خودتان را به وسیله بخش دیدگاه ها با ما در میان بگذارید.

منبع: بلاگ دیوار

به "اسطوره جوان؛ آنالیز 3 دهه تاریخچه طراحی مرسدس بنز C کلاس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اسطوره جوان؛ آنالیز 3 دهه تاریخچه طراحی مرسدس بنز C کلاس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید