با این 7 ترفند تابستان سال جاری عکس هایی عالی بگیرید

به گزارش آسانسور، در بین 4 فصل سال، شاید در تابستان بیشترین احتیاج را به عکاسی پیدا کنید. برنامه کاری و درسی خیلی از افراد در این فصل خلوت تر بوده و زمان بیشتری برای سرگرمی و مسافرت پیدا می نمایند؛ بنابراین موقعیت های عکاسی هم احتمالاً در این فصل بیشتر باشد. در این مقاله به شما شرح می دهیم که چطور بدون احتیاج به هیچ تجربه و یا تجهیزات خاصی، به راحتی بتوانید عکس های تابستانی خیره نماینده و خیلی زیبایی بگیرید. به صورت خلاصه، در این مقاله به موضوعات زیر می پردازیم:

با این 7 ترفند تابستان سال جاری عکس هایی عالی بگیرید
  • نوع نور مورد احتیاج برای گرفتن عکس های زیبا در تابستان
  • ایجاد تغییری آسان در طرز فکر شما در خصوص عکاسی که باعث می شود عکس های بهتری بگیرید
  • برترین روش برای پیدا کردن مکان های مناسب عکاسی در تابستان
  • تعداد زیادی ایده برای عکس های تابستانی که می توانید از آن ها الهام بگیرید

بنابراین، اگر برای گرفتن عکس های خاص و خیره نماینده در تابستان سال جاری آماده هستید، راستا پیشرفت خودتان را با اولین نکته از فهرست زیر شروع کنید.

به آفتاب تابستان توجه کنید

در عکاسی تقریباً همه چیز به نور بازمی شود. اگر می خواهید همواره عکس های تابستانی زیبایی بگیرید، باید یاد بگیرید که به نورپردازی تسلط پیدا کنید - و با توجه دقیق به خورشید شروع می شود. برای این کار، قبل از بیرون رفتن از خود بپرسید:

  • آیا هوا ابری است؟
  • خورشید در کجای آسمان واقع شده است؟

ابرها نور را پخش نموده و نوری ملایم و یکنواخت ایجاد می نمایند که برای گرفتن عکس های پرتره، عکس های گل و چشم انداز ها جنگلی عالی است. از سمت دیگر، آسمان صاف و بدون ابر نور خیلی قوی، سخت و با کنتراست بالا فراوری می نماید که برای عکاسی خیابانی مناسب است. اما این نور سخت تقریباً برای همه مقاصد عکاسی دیگر نامناسب و بد است.

با این حال، صاف بودن آسمان در طول تابستان چیز عجیبی نیست. اگر آسمان صاف باشد، باز هم می توانید با عکاسی در اوایل صبح و یا بعد از ظهر، نور بسیار خوبی دریافت کنید. این زمان ها که آن ها را به عنوان ساعت طلایی می شناسیم، دارای نور ملایم و طلایی هستند، سایه های طولانی ایجاد می نمایند و جزئیات زیادی را از سوژه ها نمایش می دهند. به صورت کلی، فارغ از اینکه آسمان صاف باشد و یا ابری، ساعات طلایی را سعی کنید از دست ندهید. دقیقاً به همین دلیل است که عکاسان حیات وحش، عکاسان پرندگان، عکاسان پرتره و عکاسان چشم انداز همگی دوست دارند در طی ساعات طلایی کار نمایند.

به شما قول می دهیم که شما هم از نتیجه عکاسی در طی این ساعات شگفت زده شوید! حتماً این موضوع را امتحان کنید.

از کرم های شب تاب عکسی کنید

اگر در پی این هستید که در طول سفر و یا طبیعت گردی های خود در تابستان عکس های خیلی خاصی بگیرید، یکی از برترین ایده ها شاید عکاسی از کرم های شب تاب باشد. کرم شب تاب یکی از حشرات کلاسیک تابستانی است، اما عکاسی از آن ها نسبتاً سخت است. البته مگر اینکه به تکنیک های کوچک و مفیدی احاطه داشته باشید.

به عنوان قاعده کلی، همواره یادتان باشد که برای عکاسی از کرم شب تاب نباید سعی کنید از یکی از آن ها عکس بگیرید. در عوض، باید از تکنیک های نوردهی طولانی استفاده نموده و سعی کنید از چندین کرم شب تاب در طی چند دقیقه و یا حتی چند ساعت عکاسی کنید.

برای انجام این کار، دوربین را روی 3پایه تنظیم کنید و آن را در محلی که کرم ها قرار دارند ببرید. اگر دوربین شما این ویژگی را دارد، آن را روی حالت Bulb قرار دهید. سپس حالت شاتر طولانی را انتخاب کنید. با استفاده از این کار، حرکت کرم شب تاب در کل کادر عکاسی شما برای چند دقیقه و یا چند ساعت ثبت می شود. البته توصیه می کنیم برای شروع از مدت زمان های کمتری مثل 5 دقیقه شروع کنید، ولی بسته به نتایج و سلیقه خودتان، این زمان را می توانید کمتر و بیشتر کنید.

از یک سوژه یکسان به مدت یک هفته عکاسی کنید

برای سومین گزینه، قصد داریم یک مورد خیلی خاص و جالب به شما معرفی کنیم. البته انجام آن هم بسیار ساده است. موضوعی خاص را انتخاب کنید، مثلاً یک نوع گل، یک درخت، یک ماشین، یک چشم انداز، یک شخص و یا اگر در گردش با دوستانتان هستید، یک نوع ژست خاص عکس گروهی …

سپس به مدت یک هفته، هر روز چند مرتبه از همان سوژه عکس بگیرید! ولی سعی کنید در شرایط زمانی و نوری مختلفی این کار را انجام دهید تا عکس ها خیلی به هم شبیه نبوده و منحصر به فرد باشند. بنابراین، هر روز از یک ترکیب، نور و تنظیمات یکسان استفاده نکنید. اگر از سوژه انسانی عکاسی می کنید، مدل مو و لباس را می توانید تغییر دهید. یا اینکه محلی که در آن عکس می گیرید را تغییر دهید.

به عنوان مثال، اگر روز اول در نزدیکی ظهر عکاسی کردید، روز دوم در نزدیکی غروب عکس بگیرید. اگر در روز سوم عکاسی با عمق کم را آزمایش کردید، برای روز چهارم عکاسی با عمق پس زمینه زیاد را امتحان کنید … به همین منوال برای یک هفته عکاسی کنید.

پس از خاتمه یک هفته، احتمالاً از این چالش لذت خواهید برد و شاید حتی تصمیم بگیرید که آن را ادامه دهید. البته این چالش نه تنها نتیجه جالبی می تواند به همراه داشته باشد، بلکه تمرینی عالی برای تقویت مهارت های عکاسی شما نیز خواهد بود.

بی هدف عکاسی کنید

سال ها پیش، هر عکس هزینه تمام شده بسیار بیشتری داشت. علاوه بر تهیه دوربین، شما باید نگاتیو هم تهیه می کردید که ظرفیت محدودی در عکاسی داشت. ولی امروزه و با توجه به هزینه خیلی مقرون به صرفه ذخیره سازی تصاویر و امکان پاک کردن مجدد آن ها در دوربین های مدرن، شاید برای خیلی ها وسوسه انگیز باشد که بی هدف و به تکرار عکاسی نمایند.

شاید باورتان نشود، ولی این رویکرد می تواند عکس های خیلی مجذوب کننده و جالبی را برای شما به همراه داشته باشد. ولی نقطه ضعف اصلی این است که دوربین عکاسی شما در خاتمه پر از صدها عکس خواهد بود که باید تمام آن ها را دیدن کنید، عکس های بی کیفیت (که احتمالاً اکثریت هستند) را حذف نموده و تنها عکس های مناسب را نگاه دارید. این فرایند برای خیلی ها ممکن است طاقت فرسا باشد.

بنابراین، اگر به این رویکرد علاقه پیدا کردید، شاید بهتر باشد کمی هنگام عکس گرفتن مکث نموده و چند سؤال را در فکر خودتان مرور کنید. آیا این سوژه واقعاً ارزش عکاسی دارد؟ آیا من واقعاً به این موضوع علاقه دارم؟ آیا شرایط نور و ترکیب رنگ برای عکاسی مناسب است؟

مرور کردن همین چند سؤال ساده می تواند باعث شود خیلی از آن عکس های بی کیفیت را هیچ وقت ثبت نکنید و در نتیجه، آن فرایند طاقت فرسا مرور عکس ها و انتخاب برترین ها برای شما به مراتب ساده و لذت بخش تر شود.

با فواصل کانونی مختلف بازی کنید

برای گرفتن عکس های تابستانی مجذوب کننده، حتماً عکاسی با فواصل کانونی مختلف را نیز امتحان کنید. تابستان زمان خوبی برای لذت بردن از طبیعت و فضای باز است. به همین منوال، زمان خوبی نیز باری کشف و تجربه لنزهای مختلف شمرده می شود.

اگر چند لنز مختلف در خانه دارید، شاید بهتر باشد برای تابستان سال جاری آن هایی که در گذشته بیشترین کاربرد برای شما داشته اند را رها نموده و گزینه های جدیدتری را امتحان کنید. برای تابستان سال جاری سعی کنید از لنزهایی بهره ببرید که در گذشته آن ها را بیشتر نادیده می گرفتید.

البته این کار شاید در ابتدا کمی برای شما چالش برانگیز باشد. چراکه هنوز عادت به عکاسی با این لنزها ندارید. ولی این کار 2 مزیت خیلی بزرگ به همراه دارد. اول اینکه عکاسی با آنها را نیز تجربه نموده و به توانایی های عکاسی شما افزوده می شود. مزیت دوم این است که با تغییر لنز، طبعاً سبک عکس های شما نیز تغییر خواهد نمود و عکس های شما نسبت به گذشته متفاوت خواهد بود.

کار کردن با فواصل کانونی مختلف در حین عکاسی یک راه حل عالی برای خارج شدن از عادات عکاسی همیشگی است. این کار می تواند به شما در زمینه گرفتن عکس هایی خلاقانه خیلی یاری کند.

در خاتمه، این نکته را نباید فراموش کنید: در هر بازه زمانی خودتان را فعلاً محدود به 2-3 لنز بیشتر نکنید. تنوع بیش از حد لنزها باعث می شود فواصل کانوی مختلف را به خوبی یاد نگیرید و تجربه کافی را به دست نیاورید. متمرکز شدن روی تنها چند لنز به شما یاری می نماید احاطه بیشتری روی موضوع فواصل کانونی و نقش آن ها در عکاسی پیدا کنید.

منطقه ها و طبیعت اطراف خودتان را نباید فراموش کنید

تعطیلی و آب وهوای تابستان فرصتی مناسب برای پیاده روی، دوچرخه سواری، کوه نوردی، قایق سواری و انواع سرگرمیات دیگر شمرده می شود. به عبارت دیگر، تابستان را می توان برترین زمان برای بیرون رفتن، سرگرمی زیر نور خورشید و لذت بردن از زیبایی های طبیعی دانست.

به همین دلیل، سعی کنید چند روز در هفته را به کاوش و گردش در اطراف محل زندگی خودتان بپردازید. برای سرگرمی لازم نیست تا همواره بکرترین و خاص ترین جاذبه ها را انتخاب کنید. چراکه احتمالاً آن ها فاصله بیشتری با شما دارند و این موضوع باعث سخت شدن برنامه ریزی شما می شود؛ بنابراین، خودتان را محدود به جاذبه های خاص نکنید و سعی کنید از نزدیک ترین ها لذت ببرید.

ولی نکته اصلی این است که دوربین خودتان را حین این بازدیدها نباید فراموش کنید. سعی کنید جاذبه ها را به تصویر بکشید. روینمودهای مختلفی را هنگام عکاسی امتحان کنید. این سرگرمیات می تواند بهانه خوبی برای تمرین عکاسی شما باشد. علاوه بر این، بدون شک عکس های خاص و به یادماندنی نیز می توانید ثبت کنید. این روش می تواند تأثیر زیادی در گرفتن عکس های زیبا در تابستان سال جاری شما داشته باشد.

در خاتمه، این نکته هم می تواند برای شما جالب باشد. اگر در پی مکان هایی خاص برای عکاسی در نزدیکی محل زندگی خودتان هستید، شاید بهتر باشد وب سایت هایی مانند Flickr، 500PX و یا اینستاگرام را آنالیز کنید. در این وب سایت ها شما به سادگی می توانید مکان را جستجو نموده و عکس هایی که در آن نزدیکی به ثبت رسیده اند را مشاهده کنید. این روشی عالی برای پیدا کردن سوژه ها و مکان های مناسب عکاسی شناخته می شود.

در هوای نامساعد عکاسی کنید

شرایط جوی نامساعد همواره مخصوص پاییز و زمستان نیست. اگر برای یک سرگرمی تابستانه برنامه ریزی نموده باشید، حتماً خیلی بهتر درک می کنید که هوای بد چقدر می تواند ناامیدنماینده باشد. ولی اگر قصد شما عکاسی باشد، آب وهوای بد می تواند گزینه جالب و هیجان انگیزی برای شما باشد!

آب وهوای بد چندین مزیت برای عکاسی دارد. اول اینکه باعث پراکنده شدن جمعیت می شود. یعنی اگر قصد بازدید از مکان هایی را دارید که در حالت عادی خیلی شلوغ هستند، در روزهای بارانی فرصت بهتری پیدا می کنید. چراکه در این شرایط جوی معمولاً گردشگران کمتری برای بازدید از خانه خارج می شوند.

یکی دیگر از مجذوب کنندهیت های این نوع آب و هوا در طول تابستان، بحث نور، به تصویر کشیدن دانه های باران، ابرهای تاریک است. تمام این ها می توانند به عکس های تابستانی شما تنوع ببخشند و همه چیز را خاص تر و مجذوب کننده تر نمایند.

با این حال، این نکته را هم باید در نظر داشته باشید که آب و هوای بد آسمان را تاریک تر می نماید. بنابراین باید در انتخاب میزان دیافراگم، مشخص ISO و انتخاب سرعت شاتر دقت بیشتری داشته باشید تا تصاویر شما از لحاظ نوردهی دچار مشکل نباشند. علاوه بر این، توصیه می کنیم که تا جای ممکن از 3پایه هم بهره ببرید.

اگر به ساحل دسترسی دارید، خوب است بدانید که سواحل دریا معمولاً مکان جالبی برای عکاسی در هوای طوفانی شمرده می شود. ولی حتماً باید وسایل لازم را برای خشک نگه داشتن تجهیزات خود به همراه داشته باشید. با این حال، این نکته را نباید فراموش کنید که اگرچه آب و هوای نامساعد می تواند گزینه مناسبی برای عکاسی باشد، ولی هرگز خطر ننموده و همواره سلامتی خودتان را در اولویت قرار دهید.

منبع: Digital Photography School

منبع: دیجیکالا مگ

به "با این 7 ترفند تابستان سال جاری عکس هایی عالی بگیرید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با این 7 ترفند تابستان سال جاری عکس هایی عالی بگیرید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید