برترین مکان ها برای تماشا شفق قطبی در دنیا

به گزارش آسانسور، شفق قطبی یکی از شگفت انگیزترین پدیده های دنیاست که شما می توانید پایکوبی نورهای رنگی در آسمان را تماشا کنید. شفق قطبی حاصل برخورد الکترون ها با ذرات گازی موجود در اتمسفر است. زمستان برترین زمان برای تماشا شفق قطبی محسوب می گردد. این پدیده در ارتفاع 30-130 کیلومتر، بالاتر از سطح دریا اتفاق می افتد. شفق های قطبی در برخی از کشورها حتی ایران نیز قابل مشاهده هستند. با مجله گردشگری خبرنگاران همراه شوید تا برترین مکان ها برای تماشا شفق قطبی در دنیا را به شما معرفی کنیم.

برترین مکان ها برای تماشا شفق قطبی در دنیا

برترین مقاصد جهان برای دیدنی شفق قطبی

دیدنی شفق قطبی پدیده جالبی است که باعث شده تا طبیعت گردان زیادی برای دیدنی آن به مکان های مختلفی در سرتاسر جهان سفر نمایند. در ادامه با برترین مکان ها برای دیدن شفق قطبی در جهان بیشتر آشنا شوید.

شفق قطبی در سوئد

برای دیدنی شفق قطبی در سوئد، باید راهی شمال غرب این کشور شوید. ماه های مارس تا آوریل (اسفندماه) برترین زمان برای دیدنی شفق قطبی سوئد محسوب می گردد. در این زمان هنرمندان سوئدی با ساخت هتل های یخی فرصت خوبی را برای دیدن شفق قطبی فراهم می سازند. ساعت 10 شب تا 1:30 بامداد که آسمان صاف و تاریک تر است، شفق ها راحت تر قابل مشاهده خواهند بود.

پارک ملی آبیسکو (Abisko National Park)، پورجوس (Porjus) و جوکموک (Jokkmokk) در استان نوربوتن، دره تورن (Torne Valley)، لاپونیا (Laponia) و لولیا (Lulea) در شمال این کشور برترین مکان برای دیدن شفق قطبی در سوئد به شمار می روند.

شفق قطبی در کانادا

کانادا به علت فاصله نزدیکی که به قطب شمال دارد، یکی از برترین مقاصد برای دیدن شفق قطبی به شمار میرود. ماه ژانویه تا مارس (دی تا اسفند) که شب ها طولانی و تاریک تر هستند، برترین زمان برای مشاهده شفق قطبی در کانادا محسوب می گردد. برای دیدنی این پدیده می توانید در کلبه های شیشه ای با نمای 360 درجه اقامت داشته باشید.

برترین مکانها برای دیدن شفق قطبی در کانادا شامل شهرهای آلبرتا (Alberta) و بریتیش کلمبیا (British Columbia)، در غرب کانادا، یوکان (Yukon) در شمال غرب کانادا و چرچیل در خلیج هادسون می شوند.

شفق قطبی در نروژ

با سفر به نروژ علاوه بر دیدنی طبیعت بکر آن، می توانید دیدن شفق قطبی را هم در این کشور تجربه کنید. موقعیت کشور نروژ موجب شده این کشور به یکی از برترین مکان ها برای دیدن شفق قطبی تبدیل گردد. در اواخر پاییز تا اوایل بهار که شب ها بلندتر می شوند، فرصت خوبی برای دیدنی شفق قطبی در نروژ است.

شهرهای ترومسو (Tromsø)، سوالبارد (Svalbard)، آلتا (Alta) و فینمارک (Finnmark)، برترین مکانها برای دیدن شفق قطبی در نروژ هستند.

شفق قطبی در روسیه

برای دیدنی شفق قطبی مسیر نزدیک تری هم وجود دارد که با سفر به آن می توانید از دیدن منظره ها رنگی آسمان لذت ببرید. روسیه، به علت نزدیکی به ایران، برترین کشور برای سفر ایرانی ها محسوب می گردد. زمان دیدنی شفق قطبی در روسیه از اواخر آگوست (آبان ماه) آغاز و تا اواسط آوریل (فروردین) ادامه می یابد.

شفق قطبی روسیه در مورمانسک (Murmansk)، سالخارد (Salekhard) و… هواداران زیادی دارند و هر ساله تورهای گردشگری زیادی برای سفر به این شهرها برگزار می گردد.

شفق قطبی در فنلاند

برای دیدنی شفق قطبی این بار به سراغ سرزمین هزار دریاچه، فنلاند می رویم. فنلاند به علت دریاچه های زیاد و جنگل، به عنوان یک مقصد گردشگری مجذوب کننده در اروپا شناخته می گردد که فراهم کردن فرصت دیدنی شفق قطبی، به محبوبیت آن می افزاید. اواخر آگوست تا آوریل (شهریور تا فروردین) برترین زمان برای لذت بردن از این پدیده شگفت انگیز در فنلاند است است.

در روستای ساریسلکا (Saariselka) فنلاند، کلبه های اسکیمویی شیشه ای فرصتی رویایی برای گردشگران به وجود می آورند تا در محیطی خاص از این پدیده شگفت انگیز لذت ببرند.

شفق قطبی در ایسلند

یکی از برترین مکان ها برای دیدن شفق قطبی در جهان ایسلند است. شفق قطبی به عنوان یکی از جاذبه های طبیعی ایسلند، شناخته می گردد. شفق قطبی در ایسلند در طول سال قابل مشاهده است اما برترین زمان آن از نوامبر (آبان) تا فوریه (اسفند) محسوب می گردد.

شفق قطبی در استرالیا

تا به این جا به معرفی کشورهایی برای دیدنی شفق قطبی که در نیمه شمالی کره زمین بودند، پرداختیم. اما در نیمه کره جنوبی، کشور استرالیا به عنوان یکی از مقاصد محبوب برای دیدنی شفق قطبی شناخته می شوند. در ماه می تا آگوست (خرداد تا مرداد) که شب ها طولانی تر است، فرصت خوبی برای شفق قطبی در استرالیا فراهم می گردد. با اقامت در هتل رانگا در کنار امکانات و خدماتی که هتل در اختیار مسافران قرار می دهد، می توانید از دیدنی شفق قطبی هم لذت ببرید.

از برترین مکانها برای دیدنی شفق قطبی در استرالیا می توان به شهر ریکیاویک (Reykjavik)، پارک ملی واتناجوکول (Vatnajokul National Park) و پارک ملی ذینگولیر (Thingvellir National Park) اشاره نمود.

شفق قطبی در آلاسکا

در شهر فربنکس (Fairbanks) در استان آلاسکا آمریکا، امکان دیدنی شفق قطبی وجود دارد. در بین ماه های دسامبر تا مارس (آذر تا اسفند) زمان خوبی برای دیدنی پایکوبی نورهای آسمانی فراهم می گردد. با رزرو هتل های آلاسکا به مدت سه روز، شانس بیشتری برای دیدنی این پدیده زیبا خواهید داشت.

شفق قطبی در گرینلند

گرینلند به عنوان بزرگترین جزیره جهان، میان دو اقیانوس اطلس شمالی و منجمد شمالی قرار گرفته است. موقعیت مکانی این جزیره به گونه ای است که آن را به مکانی دائمی برای وقوع پدیده شفق قطبی تبدیل نموده است، اما سپتامبر تا مارس (مهر تا اسفند) برترین زمان برای دیدن شفق قطبی در گرینلند به شمار می آید.

شفق قطبی در ایران

جابه جایی قطب های مغناطیسی زمین در آینده نزدیک این امکان را به وجود می آورند که شفق قطبی در آسمان ایران قابل مشاهده باشد. برای دیدنی شفق قطبی در تهران می توانید در زمستان که شب ها طولانی تر و آسمان تمیزتر است، به یکی از روستاهای اطراف تهران نظیر میگون یا شمشک بروید که بازهم احتمال خیلی کمی برای دیدن این پدیده شگفت انگیز خواهید داشت.

کویر لوت از برترین مکان ها برای دیدن شفق قطبی در جهان است. رفتن به این کویر این فرصت را در اختیار گردشگران قرار می دهد تا در نزدیکای صبح، تنها شفق قطبی در کویر ایران را دیدن کنید.

رنگ بازی آسمان در شفق قطبی

شفق قطبی، یک رویا یا تصویری در فیلم ها و کتاب ها نیست. این پدیده شگفت انگیز در برخی کشورها نظیر روسیه، کانادا، فنلاند و… رخ می دهد که با خرید بلیط هواپیما می توان برای یک سفر خوب به همراه دیدن شفق قطبی برنامه ریزی کرد. به یاد داشته باشید که زمستان برترین زمان دیدن شفق قطبی محسوب می گردد. آیا شما تجربه دیدنی شفق قطبی را داشته اید؟

پاسخ به سوالات متداول

شفق قطبی درکدام کشور است؟

شفق قطبی بیشتر در کشورهای سوئد، فنلاند، کانادا، گرینلند و… قابل مشاهده است.

آیا شفق قطبی در ایران وجود دارد؟

بله. شفق قطبی در کویر لوت قابل خواهد بود.

شفق قطبی چیست؟

شفق قطبی حاصل برخورد الکترون ها با ذرات گازی موجود در اتمسفر است که موجب به وجود آمدن نور در آسمان می گردد.

برنامه ریزی برای سفر شفق قطبی چند روزه است؟

حداقل سه تا چهار روز برای سفر به شفق قطبی احتیاج است.

شفق قطبی را می توان با چشم غیر مسلح دید؟

بله، در برخی از کشورها، که آسمان صاف و تاریک است با چشم غیر مسلح می توان دید.

nastaran rokni

منبع: فلای تودی

به "برترین مکان ها برای تماشا شفق قطبی در دنیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برترین مکان ها برای تماشا شفق قطبی در دنیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید