تعطیلی بزرگ عنوان عجیب گزارش صندوق بین المللی پول، کرونا عامل تکرار رکود اقتصادی 90 سال قبل

به گزارش آسانسور، صندوق بین المللی پول در گزارش ماه آوریل خود از چشم انداز اقتصاد جهانی، رشد اقتصادی جهان را منفی سه درصد پیش بینی کرده است. این رقم، 6.3 درصد از پیش بینی قبلی این صندوق پایین تر است.

تعطیلی بزرگ عنوان عجیب گزارش صندوق بین المللی پول، کرونا عامل تکرار رکود اقتصادی 90 سال قبل

به گزارش گروه مالی خبرگزاری آسانسور، براساس گزارش صندوق بین الملی پول(IMF) برای اولین بار از سال 1930 تا کنون، هر سه گروه اقتصادهای توسعه یافته، اقتصادهای نوظهور و اقتصادهای در حال توسعه در رکود قرار گرفته اند و اقتصاد جهان سه درصد کوچک خواهد شد.

این بحرانی است که شبیه به هیچ بحران دیگر نیست و هنوز ابهام های زیادی درباره تاثیر آن بر زندگی مردم وجود دارد. بسیاری از مسائل وابسته به اپیدمولوژی این ویروس،میزان اثرگذاری اقدامات برای مهار آن و میزا توسعه درمان و واکسن است که پیش بینی همه آن ها سخت است. علاوه بر این، بسیاری از کشورها با بحران های چندگانه دست وپنجه نرم می کنند؛ بحران سلامت، بحران مالی و فروپاشی قیمت کالاها که اثر متقابل آن ها راه های پیش رو را پیچیده می کند. سیاست گذاران حمایت بی سابقه ای از خانوارها، شرکت ها و بازارهای مالی انجام می دهند، اما در حالیکه این اقدامات برای بهبود قوی بسیار مهم است، هنوز ابهام ها و عدم اطمینان های زیادی وجود دارد. ابهام درباره اینکه وقتی از این تعطیلی و قرنطینه خارج شویم، چشم انداز مالی چطور خواهد بود؟

صندوق بین المللی پول در بخشی از گزارش جدید خود که روز گذشته با عنوان تعطیلی بزرگ منتشر شد، چنین از شرایط پیش روی اقتصاد جهان می نویسد.

این صندوق در گزارش ماه آوریل خود از چشم انداز اقتصاد جهانی، رشد مالی جهان را منفی سه درصد پیش بینی کرده است. این رقم، 6.3 درصد از پیش بینی قبلی صندوق بین المللی پول در ماه ژانویه 2020 پایین تر است. تنها سه ماه پیش، همه چیز در تمام جهان شکل دیگری داشت.

صندوق بین المللی پول در تفسیر این اعداد می نویسد:به این ترتیب این تعطیلی بزرگ، بدترین رکود جهانی از زمان رکود بزرگ و حتی بدتر از بحران مالی جهانی قبلی خواهد بود.

نمودار زیر که از پایگاه اینترنتی صندوق بین المللی پول به فارسی برگردانده شده، شرایط رشد مالی را در زمان تعطیلی بزرگ سال 2020 در مقایسه با بحران مالی جهانی 2008-2009 نشان می دهد.

صندوق بین المللی پول در تمام گزارش خود، با ناامیدی از چشم انداز مالی جهان روایت می کند. در بخشی از این گزارش آمده است:این یک بحران جهانی واقعی است، چرا که هیچ کشوری در امان نمانده است. کشورهای وابسته به گردشگری، سفر و سرگرمی در رشد سال 2020 خود اختلال بزرگی را تجربه می کنند. بازارهای نوظهور و اقتصادهای در حال توسعه با چالش های دیگری نیز روبرو هستند؛ جریان سرمایه با کاهش اشتهای جهانی معکوس شده و فشارهای ارزی نیز گسترده است. این در حالی است که آن ها با سیستم سلامت ضعیف تری مبارزه می کنند و فضای مالی محدودی برای پشتیبانی از اقتصاد دارند. علاوه بر این، چندین اقتصاد در شرایطی آسیب پذیر، با رشد کند و آهسته و سطح بالای بدهی وارد این بحران شده اند.

بر اساس گزارش صندوق بین المللی پول برای نخستین بار از زمان رکود بزرگ که در سال 1930 رخ داد؛ اقتصادهای توسعه یافته، اقتصادهای نوظهور و اقتصادهای در حال توسعه هر سه هم زمان در رکود قرار گرفته اند.

میزان رشد اقتصادهای توسعه یافته در سال 2020، منفی 6.1 درصد پیش بینی شده است. اما اقتصادهای نوظهور و درحال توسعه شرایطی بهتر از آن ها دارند و میزان رشد مالی آن ها منفی یک درصد پیش بینی شده است. اگر چین از این گروه حذف شود، رشد مالی آن ها به منفی 2.2 درصد می رسد.

پیش بینی می شود که میزان درآمد سرانه نیز در 170 کشور جهان کاهش یابد. اما نکته مثبت آنجاست که شرایط هر سه گروه اقتصادهای توسعه یافته، بازارهای نوظهور و اقتصادهای در حال توسعه؛ در سال 2021 بهبود خواهد یافت.

نمودار زیر نیز که از پایگاه اینترنتی صندوق بین المللی پول به فارسی برگردانده شده، شرایط گروه های مختلف اقتصاد جهان را در دو دوره تعطیلی بزرگ 2020 و بحران مالی جهانی 2008 نشان می دهد.

4141

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا

به "تعطیلی بزرگ عنوان عجیب گزارش صندوق بین المللی پول، کرونا عامل تکرار رکود اقتصادی 90 سال قبل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تعطیلی بزرگ عنوان عجیب گزارش صندوق بین المللی پول، کرونا عامل تکرار رکود اقتصادی 90 سال قبل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید