حافظه داخلی جیمز وب؛ فقط 68 گیگابایت!

به گزارش آسانسور، دنیا هنوز مجذوب تصاویر تماشایی است که ناسا فراوری نموده و دانشمندان طی ماه ها و سال های آینده، اطلاعات بی شماری را از جیمز وب در خصوص دنیا ما به دست خواهند آورد.

حافظه داخلی جیمز وب؛ فقط 68 گیگابایت!

تلسکوپ فضایی جیمز وب که دنیا را با ارائه تصاویر فوق العاده از کهکشان ها و سیاره های دوردست شگفت زده نموده است، داده های خود را روی یک حافظه نسبتا کوچک 68 گیگابایتی ذخیره می نماید. این حجم برای نگهداری تصاویر یک روز کافی است.

به گزارش دیلی میل، اگرچه این حافظه SSD برای یک فناوری به ارزش 10 میلیارد دلار که ساخت آن 30 سال طول کشید، تقریبا بسیار کوچک به نظر می رسد، اما گزارش تازهی نشان می دهد که ناسا دلایل خوبی برای انتخاب این نوع سخت افزار داشته است.

بسته به مشاهداتی که دانشمندان دارند، فقط حدود 120 دقیقه طول می کشد تا این حافظه داخلی پر گردد.

کارل هانسن (Carl Hansen)، مهندس سیستم های پرواز در موسسه علوم تلسکوپ فضایی (STScI) گفت: تلسکوپ فضایی جیمز وب می تواند داده ها را با سرعت 28 مگابایت در ثانیه به زمین ارسال کند. من می دانستم که خطرات این ماموریت کجاست و می خواستم مطمئن شوم که ما هیچ خطر تازهی را در پیش نداریم.

این سرعت انتقال داده به این معناست که تمام اطلاعات تازه را می توان در زمانی حدود چهار ساعت و نیم به زمین فرستاد. به رغم اینکه جیمز وب، داده های بسیار بیشتری را نسبت به تلسکوپ فضایی هابل (Hubble Space Telescope) جمع آوری می نماید؛ 57 گیگابایت در مقابل تنها یک الی دو گیگابایت در هر روز.

هانسن شرح داد که جیمز وب این کار را روزانه طی دو مرحله تماس چهار ساعته انجام می دهد که هر کدام امکان انتقال 28.6 گیگابایت اطلاعات علمی را فراهم می نمایند. به همین علت است که تلسکوپ فقط برای جمع آوری تصاویر به مقدار یک روز، به فضای ذخیره سازی کافی احتیاج دارد و احتیاجی به نگه داشتن آن ها در خود تلسکوپ نیست.

بعلاوه جیمز وب، منابع شبکه فضایی دوردست (DSN) را با کاوشگر خورشیدی پارکر (Parker Solar Probe)، کاوشگر های وویجر (Voyager)، مریخ نورد ها و سایر فناوری های بزرگ فضایی به اشتراک خواهد گذاشت. شبکه فضایی دوردست شامل سه مجموعه آنتن واقع در مادرید، بارستو و کانبرا است.

فراتر از توازن حساس انتقال داده ها در زمان های دقیق و تبادل چنین دستگاه های پیشرفته ای با دیگر ماموریت ها، جیمز وب باید با نیرو های طبیعی که بر خطرات می افزایند نیز مقابله کند. جیمز وب در فاصله حدود 1.5 میلیون کیلومتری از زمین در نقطه لاگرانژی 2 (Lagrange Point 2) واقع شده است؛ جایی که باید با تشعشعات و دمای حدود منفی 370 درجه فارنهایت مقابله کند.

الکس هانتر (Alex Hunter)، مهندس سیستم های پرواز در موسسه علوم تلسکوپ فضایی گفت: انتظار می رود که تا سرانجام عمر ماموریت 10 ساله جیمز وب، به علت تشعشعات و فرسودگی در اعماق فضا، این حافظه داخلی به حدود 60 گیگابایت کاهش یابد.

دنیا هنوز مجذوب تصاویر تماشایی است که ناسا فراوری نموده و دانشمندان طی ماه ها و سال های آینده، اطلاعات بی شماری را از جیمز وب در خصوص دنیا ما به دست خواهند آورد.

ستاره شناسان از جیمز وب برای مشاهده دنیا فروسرخ، تجزیه و تحلیل داده های جمع آوری شده و انتشار مقالات علمی در خصوص اکتشافات خود استفاده خواهند کرد.

کامالا هریس (Kamala Harris)، معاون رئیس جمهور آمریکا که سرپرستی شورای ملی فضایی (National Space Council) را بر عهده دارد، گفت: جیمز وب به ما امکان می دهد تا عمیق تر از هر زمان دیگری به فضا نگاه کنیم. این تلسکوپ، آنچه را که ما در خصوص دنیا خود، منظومه شمسی و احتمالا زندگی می دانیم، افزایش خواهد داد.

منبع: فرادید

به "حافظه داخلی جیمز وب؛ فقط 68 گیگابایت!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حافظه داخلی جیمز وب؛ فقط 68 گیگابایت!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید