ظرفیت مناسب صادراتی کشور در زمینه دانش سلول های بنیادی

به گزارش آسانسور، خبرنگاران/قم مدیرعامل شرکت فناوری بن یاخته های رویان بر لزوم کوشش هرچه بیشتر در جهت توسعه فرایندهای علمی و تجاری سازی حوزه سلول درمانی کشور تاکید نمود.

ظرفیت مناسب صادراتی کشور در زمینه دانش سلول های بنیادی

دکتر مرتضی ضرابی، امروز با حضور در نمایندگی شرکت فناوری بن یاخته های رویان قم در جهاددانشگاهی واحد استان قم با بیان اینکه برای پی بردن کشورها به اهمیت خون بند ناف، سازمان بهداشت جهانی 17نوامبر را به عنوان روز جهانی بندناف نام گذاری نموده است، اعلام کرد: این جزء ارزشمند که در زمان زایمان معمولا دور ریخته می گردد میتواند در بسیاری از بیماری مورد کاربرد قرار بگیرد ونبایدبه چشم یک زباله به آن نگریست.

وی با اشاره بر اینکه سلولی که دو ویژگی قابلیت تخصصی شدن و خودنوزایی داشته باشد را سلول بنیادی می نامند، بیان نمود: سلول بنیادی به دو نوع مزانشیمی و خون ساز تقسیم میگردد که هر کدام دارای کاربردی مخصوص هستند و سلول های بنیادی خون ساز از سه منبع مغز استخوان، خون محیطی (با استفاده از دستگاه سلول های تک هسته ای جدامی شوند) و بند ناف و جفت بدست می آید.

ضرابی ادامه داد: امروزه خوشبختانه علاوه بر بانک خون بندناف، بانک خون محیطی، بانک خون مغزاستخوان و بانک بافت بندناف که از منابع سلول بنیادی هست را درمرکز رویان داریم و امیدواریم درسایر استان ها نیز بتوانیم این بانک ها را فعال کنیم.

مدیرعامل شرکت فناوری بن یاخته های رویان با اشاره بر اینکه بافت بند ناف مهمترین منبع ذخیره ساز سلول های بنیادی مزانشیمی است، بیان نمود: تنها مرکزی هستیم در کشور که علاوه بر ذخیره خون بند ناف، خدمات جداسازی وذخیره سازی بافت بند ناف و مغز استخوان را برای بیماران ارائه می دهیم.

وی با بیان اینکه دونوع بانک ذخیره سازی عمومی و اختصاصی وجود دارد، اظهارکرد: در بانک خون عمومی خانواده ها با اهدای خون بندناف دیگر مالکیتی بر روی خون بند ناف ندارند، اما در بانک خون اختصاصی خانواده بامرکز قرارداد بسته و ذخیره سازی را انجام می دهند.

وی با اشاره براینکه 130هزارنمونه در بانک خصوصی و 5هزارنمونه در بانک عمومی مرکزرویان ذخیره سازی شده است، توضیح داد: درمجموع بیش از 135هزار نمونه ذخیره سازی دربانک رویان وجود دارد و بزرگترین بانک خاورمیانه هستیم.

وی بابیان اینکه ذخیره سازی های بانک خون عمومی را می توانیم در اختیارسایر کشورها قرار بدهیم و این اطلاعات دربانک خون جهانی ثبت شده است، بیان نمود: بعضی ازکشور های همسایه درخواست راه اندازی برای بانک خون تحت لاینسس رویان را دارند و همچنین درکردستان عراق و شهر مسقط دفتر داریم و اخیرا نیز قراردادی با یک کشور دیگر منطقه منعقدکردیم که امیداریم امکان انتقال نیز فراهم گردد.

مدیرعامل شرکت فناوری بن یاخته های رویان با اشاره به هزینه سنگین وارد کردن خون بند ناف اعلام کرد: بعضی از کشورها نیازمند فراورده های مرتبط به سلول های بنیادی و دانش سلول های بنیاید بندناف هستند اما به دلیل محدودیت های اخیر مشکلاتی در زمینه صادرات این محصولات ایجاد شده است.

وی با اشاره براینکه در 120 بانک عمومی با ذخیره سازی حدود 800 نمونه و در بانک های خصوصی نزدیک به شش میلیون نمونه، در جهان ذخیره وجود دارد، خاطرنشان کرد: این سلول ها قابلیت درمان 80 نوع بیماری را دارند و در همه بیماری هایی که سلول آسیب می بیند می توان با جایگزینی سلول به درمان آنها اقدام کرد و بیشترین درمان نیز در بیماری های خونی مانند تالاسمی، سرطان و... است که اگر سلول تامین گردد میتوان به درمان قطعی امیدوار بود.

ضرابی اضافه نمود: بیش از 400 کارآزمایی بالینی با استفاده از سلول های بنیادی بند ناف اجرا شده که بزرگترین ترین طرح کارآزمایی بالینی را در 120 کودک سی پی(فلج مغزی) در بین 4 تا14 سال پیوند سلول های مزانشیم را آغاز نموده ایم که خوشبختانه نتایج خوبی را دریافت نموده ایم.

وی باتاکید براینکه امکان فراوری 35 محصول از ضمائم زایمانی وجود داردوخون بندناف، بافت بندناف، جفت، پرده آمنیوتیک ومایع آمنیوتیک پنج جز اصلی ضمائم زایمانی است، بیان نمود: پرده آمنیوتیک در ترمیم جای زخم، سوختگی و...کاربرد داردکه فراوری آن را آغاز کردیم و باتوجه به مجوزهای اخذ شده امیداریم تا انتها سال ارائه کنیم.

وی با اشاره براینکه توانایی صادرات پرده آمنیوتیک و سلول های مزانشیم را داریم اما به دلیل محدودیت ها این امکان فراهم نیست، توضیح داد: با همکاری موسسات خیریه این امکان به عمل امده تا خانواده هایی که کودک مبتلا به بیماری خونی دارند و مادر بارداری مجدد را تجربه می نماید باشرایط خاصی نمونه ها ذخیره سازی نمایند.

مدیرعامل شرکت فناوری بن یاخته های رویان ادامه داد: دندان شیری نیز دارای سلول بنیادی مزانشیمی بوده که امکان ذخیره سازی ان وجوددارد و امیدواریم با پیاده سازی استانداردهای لازم بتوانیم این ذخیره سازی نیز انجام بدهیم.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "ظرفیت مناسب صادراتی کشور در زمینه دانش سلول های بنیادی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ظرفیت مناسب صادراتی کشور در زمینه دانش سلول های بنیادی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید