فعالیت اینترنت ماهواره ای در ایران احتیاج به مجوز دارد

به گزارش آسانسور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اضافه نمود: ما برای استفاده از فناوری های ماهواره ای مقررات سرزمینی داریم و هر شرکتی بخواهد فعال گردد باید از ما مجوز بگیرد، البته اگر حقوق بین الملل را رعایت نمایند.

فعالیت اینترنت ماهواره ای در ایران احتیاج به مجوز دارد

به گزارش آسانسور به نقل از ایرنا، محمدجواد آذری جهرمی پس از امضای تفاهم نامه پویش ملی ارتقا مطلعی حقوقی جامعه با قوه قضاییه، در جمع آسانسور حاضر شد و درباره این تفاهم نامه گفت: این تفاهم صرفاً ارسال پیغامک های مطلع سازی برای مردم نیست و از ابزار های دیگر هم یاری گرفته خواهد شد، فرآیند اطلاع رسانی محتوایی به مردم از همین امروز شروع می گردد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره اختلالات تلفن همراه هم اضافه نمود: دو ماه قبل قطعی برق شبکه اپراتور ها را متأثر نموده بود که همان زمان در این باره اطلاع رسانی کردیم. اختلال روز گذشته هم به علت برگزاری کنکور بود که علی رغم تمهیداتی که ما برای عدم اختلال در شبکه داشتیم، متأسفانه شاهد بروز مشکلاتی بودیم.

جهرمی توضیح داد: بسیاری از داوطلبان کنکور هرسال به علت لورفتن سؤالات امتحان و تقلباتی که صورت می گرفت امنیت روانی نداشتند. سازمان سنجش و وزارت علوم هم روی این مسئله حساس هستند و حساسیت به جایی دارند به همین علت درخواست شد اینترنت 4g و 3g در بخش هایی که کنکور در آن برگزار می گردد، غیرفعال باشد. غیرفعال کردن شبکه در آن نقاط، روی منطقه های که در همسایگی آن ها بودند هم تأثیر گذاشت و شبکه را با مشکل روبرو کرد.

وی گفت: سال گذشته هم به آن ها پیشنهاد دادیم به جای قطع شبکه از راه های دیگری مانند نصب jammer (مسدودنماینده امواج) استفاده نمایند، اما ظاهراً برای تأمین هزینه خرید این دستگاه مشکلاتی داشتند. اما باید بگویم زیانی که به واسطه این اختلال ایجاد می گردد از هزینه تهیه jammer (مسدودنماینده امواج) بیشتر است. ان شاءالله برای سال آینده به این شکل نباشد و اختلال هایی که در دور روز گذشته مشاهده شده به این علت است.

امریکا خوی سلطه جویی دارد

جهرمی درباره اینترنت ماهواره ای اضافه نمود: باید بپذیریم اینترنت ماهواره ای پدیده ای است که تمام کشور های جهان با آن روبرو خواهند شد. هدف اصلی منظومه های ماهواره ای این است که بستر استفاده از اینترنت اشیا را در سراسر جهان را فراهم نمایند. بسیاری از منطقه ها دورافتاده نه به وسیله شبکه موبایل نه شبکه ثابت قابلیت پوشش دهی ندارند و اینترنت ماهواره ای برای یاری به چنین مشکلاتی راه اندازی شده است. اتفاقاتی که متأسفانه امروزه در زاگرس و پارک ملی گلستان شاهد هستیم را می توان به یاری اینترنت اشیا حل کرد.

وزیر ارتباطات تأکید کرد: امریکا به علت خوی سلطه جویی در تمام عرصه ها نه تن ها در برابر ایران بلکه در برابر بسیاری از کشور دارد، می خواهد پلتفرم های خود را توسعه بدهد و اقتصاد حوزه دیجیتال را به صورت 100 درصدی برای شرکت های خودش مطالبه کند.

امریکا از مدت ها قبل برنامه بسط سلطه خودش بر کشور ها را داشته است. ما هم باید در این شرایط خود را آماده کنیم. بعضی از سخت گیری هایی که داخل کشور صورت می پذیرد، باید اصلاح یا مدیریت شوند. ما مقررات سرزمینی برای استفاده از فناوری های ماهواره ای داریم و هر شرکتی که بخواهد فعال گردد باید از ما مجوز بگیرد، البته اگر حقوق بین الملل را رعایت نمایند.

وی اضافه نمود: سازمان فضایی در پی ایجاد منظومه ماهواره ای بوده و سند آن را استخراج نموده است. مذاکرات بین المللی در حال اجرا است تا ما هم به کشور های دارای منظومه ماهواره ای بپیوندیم. ما نباید از اینترنت ماهواره ای بترسیم و باید خودمان را برای فراگیری این فناوری آماده کنیم. اینترنت ماهواره ای قطعاً برای ما تهدید نیست و ما از فرصت هایی که به دست می آید استفاده می کنیم.

همان طور که با وجود تمام تحریم هایی که علیه ایران تصویب شد، اقتصاد دیجیتال ما توانست رشد خوبی داشته باشد قطعاً در آینده هم در مقابل اینترنت ماهواره ای رشد خواهیم کرد.

فیشینگ تنها در پیغام رسان های خارجی رخ نمی دهد

وزیر ارتباطات درباره طرح ساماندهی پیغام رسان های بومی و تأثیر آن در پیشگیری از جرم گفت: فرض این که فیشینگ تنها در پیغام رسان های خارجی اتفاق می افتد فرض اشتباهی است. فیشینگ امروز در پیغامک که 100 درصد بر بستر اپراتور های داخلی است هم رخ می دهد.

وی درباره پیغام رسان های داخلی گفت: ما مطابق با سند معماری شبکه ملی اطلاعات که از سوی شورای عالی فضای مجازی به تصویب رسیده، مرکز داده را برای پیغام رسان های داخلی برپا کردیم و مصوباتی برای اتصال متقابل را به تصویب رساندیم. حجم استفاده به ویژه در زمان آموزش مجازی با شیوع کرونا استفاده از پیغام رسان های ایرانی افزایش قابل توجهی پیدا کرد.

همچنان موانعی وجود دارد که برای اطمینان بخشی به فعالین رسانه ای داخلی این مسائل حل گردد که آن ها بتوانند در فضای داخلی فعالیت نمایند. امکانات فنی برای رشد پیغام رسان ها وجود دارد. درباره جستجوگر هم باید بگویم هم ایرانسل و همراه اول دو پلتفرم خود را رونمایی نموده اند که امیدواریم رشد کند.

منبع: جام جم آنلاین

به "فعالیت اینترنت ماهواره ای در ایران احتیاج به مجوز دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فعالیت اینترنت ماهواره ای در ایران احتیاج به مجوز دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید