مسائل تغییر ساعت گوشی ها حل شدنی نیست؟
به گزارش آسانسور، بعضی کاربران که پس از تعطیلات نوروز در انتظار حل مسائل مربوط به تغییر ساعت وسایل الکترونیکی خود بودند، به تازگی اعلام نموده اند که با تنظیم دستی ساعت، همچنان با چالش برای استفاده از اپلیکیشن های کاربردی از جمله نرم افزار های بانکی خود روبرو شده اند.
به گزارش ایسنا، با وجود اینکه از سال گذشته اعلام شد که سال جاری ساعت ها از ابتدای فروردین ماه تغییر نمی نماید، برخی کاربران بیان کردند ساعت موبایل، تبلت و سایر دستگاه های الکترونیکی شان همچون سال های گذشته یک ساعت به جلو کشیده شده است.
در پی این اتفاق سازمان تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی بلافاصله اطلاعیه ای را در رابطه تغییر ساعت ها منتشر و در آن بیان کرد مکاتبه و پیگیری لازم از اپراتور های همراه نیز از چند ماه قبل اجرا شده و آن ها نیز تغییرات لازم را در سطح شبکه اعمال نموده و سامانه های خود را به روزرسانی نموده اند.
ضمن اینکه در سایر ارائه دهندگان خدمات نیز پیش بینی لازم انجام گرفته و در سرور های زمانی داخل کشور اعمال تغییرات از قبل اجرا شده است و سامانه هایی که از این مراجع برای تنظیم ساعت استفاده نموده اند، بدون مشکل خدمات الکترونیکی ارائه نموده اند.
آنگونه که سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در اطلاعیه خود شرح داد ابتدا باید شبکه اپراتور ها با سرور های جهانی بر مبنای این سیاست تازه (عدم اعمال ساعت تابستانی) تنظیم شود که از قبل پیش بینی های لازم بر اساس پیگیری وزارت ارتباطات انجام گرفته و تمام تغییرات لازم در سامانه ها و تجهیزات شبکه اپراتور ها اعمال شده است.
اقدام دیگر نیز در سمت گوشی کاربران است که تولیدنمایندگان گوشی تلفن همراه بر اساس مراجع معتبر بین المللی باید نسخه های به روزرسانی گوشی های تلفن همراه خود را منتشر می کردند تا عدم اعمال تغییر ساعت تابستانی به صورت اتوماتیک انجام شود.
بیشتر تولیدنمایندگان گوشی نیز نسخه های به روزرسانی شده خود را منتشر نموده اند، اما در برخی گوشی های تلفن همراه که تنظیمات به وسیله تولیدنماینده به روز نشده اند، با مشکل روبرو شدند؛ بنابراین پیگیری لازم از سایر تولیدنمایندگان گوشی که به عدم تغییر ساعت تابستانی در ایران توجه لازم را نداشته اند، در حال اجرا است تا این مشکل حل شود. مراکز تماس اپراتور های تلفن همراه نیز آماده ارائه هدایت به کاربران خود در خصوص تنظیم و به روزرسانی هستند.
در حالی که کاربران در انتظار حل این مشکل بودند، این مسئله تا بعد از تعطیلات نوروز هم ادامه یافت و پیگیری ها از اپراتور های تلفن همراه به این نتیجه رسید افرادی که همچنان درگیر موضوع هستند، برای هدایت بیشتر با مرکز تماس اپراتور ها تماس بگیرند و با شرحاتی که به آن ها داده می شود به وسیله تنظیمات گوشی و دستگاه می توانند ساعت را تغییر دهند. اما موضوع در اینجا به انتها نرسید و کاربران همچنان از بروز مسائل تازهی که ناشی از تغییر ساعت دستگاه های الکترونیکی شان است خبر می دهند.
به طور مثال یک کاربر اعلام نموده است با یکی از اپراتور های تلفن همراه تماس گرفته و آن ها اعلام نموده اند چنین مسئله ای به آن ها ربطی ندارد و زمانی هم که به صورت دستی ساعت را تنظیم می نماید، نمی تواند امور بانکی را به وسیله گوشی انجام دهد.
یک کاربر دیگر هم با اشاره به مسئله رخ داده می گوید زمانی که به صورت دستی ساعت را تغییر دهید، به هیچ عنوان نمی توان تراکنش های بانکی به وسیله نرم افزار های اینترنتی را انجام داد که این بزرگ ترین ایراد و مشکل ایجاد شده است. در همین رابطه کیوان نقره کار - کارشناس حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات - به ایسنا گفت: نکته ای که دراین نوع تلفن همراه وجود دارد این است که، چون آن ها با ساعت های جهانی تنظیم می شوند، یک تیکی دارند که این اتفاق رقم می خورد و در پی آن بسیاری از اپلیکیشن ها هم خودشان را با این ماجرا تناسب سازی می نمایند.
وی اضافه نمود: امکان تنظیم به صورت دستی جزو قابلیت های هر دستگاهی است، اما درباره این موضوع که این کار بر کارکرد دیگر اپلیکیشن های تأثیر می گذارد، می توان گفت ما دو نوع اپلیکیشن داریم؛ اپلیکیشن هایی که این امکان را دارند در قسمت تنظیمات بتوان ساعت را تغییر دهیم و با ساعت تازه متناسب سازی کنیم و یا اینکه بسیاری اپلیکیشن ها به صورت اتوماتیک این کار را انجام می دهند.
او گفت: این موضوع مسئله ای نیست که بتوان گفت فقط به کشور ما ربط دارد، بلکه تنظیمی است که باید در دستگاه ها انجام شود؛ اگر این مشکل برای برنامه ای پیش آمده، اتفاقا به دست اندرکاران آن اپلیکیشن که باید آن را به روزرسانی نمایند، مربوط می شود و به نوعی باید فرآیند را به گونه ای پیش ببرند که بتوانند این ارتباطات و هماهنگی با ساعت تازه را به صورت تنظیم دستی هم ایجاد نمایند.
همانگونه که گفته شد برخی از اپلیکیشن ها این کار را انجام می دهند، اما برخی دیگر نه. برخی از اپلیکیشن ها به علت اینکه به شبکه مانند شبکه بانک، آموزشی و سلامت وصل می شوند احتیاج است که این تنظیمات در سطح کلان تری هم انجام شود.
نقره کار بعلاوه ادامه داد: بنابراین یک اندازه بحث های فنی وجود دارد که این اتفاق در یک به روزرسانی برای کاربران رقم بخورد البته شاید در گفتار ساده باشد، ولی باید مشاهده کرد با توجه به پیچیدگی هایی که هر اپلیکیشن و برنامه سرویس دهنده دارد، چگونه دست اندرکارانشان می توانند آن را پیاده سازی نمایند.
وی تأکید کرد: اصل این موضوع به سرویس دهنده برمی شود و درواقع هدف از یک برنامه و اپلیکیشن کاربردی این است که کاربر به سمت تنظیمات آن نرود، بنابراین برنامه نویس باید شرایط را به گونه ای ایجاد کند که با تغییرات به روز شود یا نهایتا مسائل با یک آپدیت تازه رفع شود؛ هرچه قدر کاربر به این سمت حرکت کند که تنظیماتی را که مربوط به خودش نیست را اجرا کند، می توان گفت این یک نمره منفی برای ارائه دهنده سرویس یا اپلیکیشن است.
اما در این باره عیسی زارع پور - وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- تاکید نموده است که بعد از ابلاغ قانون در اردیبهشت ماه سال گذشته، مکاتبات و هماهنگی های لازم را با مراجع جهانی انجام داده اند. او درباره تغییر ساعت ها گفت: اگر مراجعی که ساعت را اعلام می نمایند را مشاهده کنید، شهریورماه در سایت های خود آپدیت نموده اند که از ابتدای فروردین ماه در ایران تغییر ساعت انجام نمی شود و از همان ابتدا اگر سایت های مرجع بین المللی را آنالیز کنید، این کار اجرا شده بود.
وی اضافه نمود: برخی از شرکت های بین المللی مانند مایکروسافت به روزرسانی ننموده بود، چون آن ها هم از مراجع جهانی بر می دارند؛ ما مکاتبات لازم را که به صورت ایمیل است، انجام داده ایم؛ درباره گوشی ها همان ثانیه اول در بخش زیادی از گوشی ها نزدیک به 90 درصد این تغییر اعمال نشد و ساعت تغییر نکرد، اما در برخی از گوشی ها این رخ داد که علت آن هم به خود گوشی بازمی شود؛ چون سال ها به شکل اتوماتیک و با فناوری موجود روی گوشی، بحث تغییر ساعت در آن پیش بینی شده بود و این احتیاجمند به روزرسانی خود نرم افزار گوشی است که این اجازه را به کاربر بدهد. ما این مسئله را هم ما از همان ابتدا شروع کردیم و مشکل در برخی گوشی ها حل و هماهنگی های لازم انجام شد.
زارع پور ادامه داد:، اما هنوز در برخی از مدل های گوشی مانند سامسونگ و شیائومی این مشکل وجود دارد؛ همکاران من در حال پیگیری این مسئله در تعامل با وزارت صمت و وزارت امور خارجه هستند؛ حتی برخی از اپلیکیشن ها احتیاجمند ارائه نسخه تازه بودند که این اقدام هم انجام شد، اما در رابطه با خدمات بانکی گزارشی به ما واصل نشده که مسئله ای وجود دارد؛ من هم گوشی خود را به صورت دستی تنظیم کردم و پیامک بانکی هم ارسال می شود و مسئله ای وجود ندارد.
از همان روز اول یک نماینده ویژه در این زمینه قرار دادم که در تعامل با همه سرویس هایی که در کشور ارائه می شود، درصورت وجود مشکل، به سرعت تبیین و حل نمایند و البته بخش بسیاری از مسائل حل شده است.
تغییر ساعت رسمی در ایران در شروع بهار و پاییز اولین بار در سال 1370 تبدیل به قانون شد. تغییر ساعت به مدت دو سال به تعویق افتاد، اما در سال 1386، مجلس قانونا دولت را مجبور کرد که تغییر ساعت را اجرایی کند. در مجلس یازدهم نمایندگان طرحی را نوشتند که در آن خواستار لغو قانون تغییر ساعت و توقف جا به جایی ساعت در بهار و پاییز شده بودند.
درنهایت اردیبهشت سال گذشته با تصویب مجلس، اعلام شد ساعت رسمی کشور از سال 1402 تغییر نمی نماید، اما با وجود اینکه از قبل اعلام شده بود، با تغییر سال دیگر ساعت های تغییر نمی نمایند، برخی کاربران از ابتدای سال 1402 بیان کردند ساعت های گوشی، تبلت و وسایل الکترونیکی آن ها به طور اتوماتیک یک ساعت به جلو کشیده شده است.
منبع: فرارو