معرفی کامل رنگ مخصوص دیوار سیمانی

به گزارش آسانسور، بلوک های سیمانی و سیمان سفید و خاکستری کاربردهای زیادی در خانه سازی دارند و از آنجایی که رنگ آمیزی سیمان با رنگ آمیزی سطوح گچی، چوبی و فلزی کاملا فرق دارد، خبرنگاران در این مقاله نحوه رنگ آمیزی دیوار سیمانی، نکات مربوط به انتخاب رنگ مخصوص دیوار سیمانی، قیمت رنگ مخصوص سیمان و دیگر ابزار لازم را آنالیز می نماید. پس اگر قصد زیباسازی و ایجاد تنوع در فضای خانه یا ویلای تان را دارید، در ادامه با ما همراه شوید.

معرفی کامل رنگ مخصوص دیوار سیمانی

ابزار مورداحتیاج برای رنگ مخصوص دیوار سیمانی

در این بخش ابتدا ابزار لازم جهت رنگ کردن دیوار سیمانی را معرفی می کنیم که راهنمای شما در انتخاب رنگ مخصوص دیوار سیمانی خواهد بود. شما برای آغاز نقاشی ساختمان و دیوار سیمانی به غلطک رنگ، پرایمر سیمانی، رنگ مخصوص دیوار سیمانی، کاردک، بتونه یا ملات سیمان و ابزاری برای شستشو و تمیز کردن دیوار سیمانی احتیاج دارید.

رنگ مخصوص دیوار سیمانی چیست؟

برای این که رنگ مخصوص دیوار سیمانی را انتخاب کنید، ابتدا باید ببینید که دیوار سیمانی داخل ساختمان است یا در بنا و بیرون ساختمان واقع شده است؟ اگر دیوار سیمانی مدنظر از دیوا ر های داخلی ساختمان باشد، بهتر است از رنگ های پلاستیک یا رنگ هایی برپایه اکریلیک بهره ببرید؛ در غیر اینصورت اگر دیوار سیمانی از دیوار های بیرونی و نمای ساختمان باشد، رنگ های حاوی سیلیکون انتخاب مناسب تری هستند.

انواع رنگ های موجود در بازار

  • رنگ پلاستیک

از قدیمی ترین رنگ های ساختمانی است. قابلیت اجرای آسان و قیمت مناسبی دارد. از آنجایی که رنگ پلاستیک دوده و آلودگی را خیلی زود به خود جذب می نماید، قابلیت شستشو ندارد و نسبت به اشعه ماوراء بنفش نور خورشید مقاوم نیست، بیشتر در رنگ کردن سقف، داخل کمد ها و انباری ها مناسب است.

  • رنگ روغنی

رنگ های روغنی بر پایه آلکید ها هستند و گاهی آن ها را رنگ های آلکیدی نیز می نامند. در این نوع رنگ، پودر رنگ در حلالی روغنی حل شده است که این ویژگی ساختار رنگ های روغنی را براق و ضد آب می نماید. رنگ های روغنی به علت این که در برابر شستشو مقاوم اند، انتخاب خوبی برای سطوح صاف دیوارهای داخلی هستند.

  • رنگ های نانو

رنگدانه هایی در ابعاد نانو در رنگ های نانو به کار رفته است. این ابعاد سبب ایجاد ویژگی هایی از جمله: چسبندگی و پوشش دهی بالا به سطح موردنظر و مقاومت در برابر حرارت و رطوبت شده است. رنگ های نانو قابلیت اجرا روی سطوح مختلف چوبی، سیمانی و گچی را دارند. قیمت رنگ های نانو معمولا بالاتر از سایر انواع رنگ است.

  • رنگ های اکریلیک

رنگ اکریلیک بر پایه آب است و رنگ لاتکسی نیز نامیده می شود. از ویژگی های مثبت رنگ اکریلیک می توان به سریع خشک شدن، قابل شستشو بودن (البته در دفعات محدود) و قیمت بسیار مناسب آن ها اشاره نمود. رنگ اکریلیک بوی آزاردهنده رنگ های روغنی را ندارد. بعلاوه به علت بافت و غلظت بالای رنگ های اکریلیک، رنگ آمیزی آن ها باید با غلطک یا پیستوله انجام شود؛ زیرا رد قلمو روی سطح دیوار باقی می ماند. امروزه مشتقات سیلیکونی رنگ اکریلیک نیز برای افزایش مقاومت حرارتی و رطوبتی جهت استفاده در دیوارهای بنا فراوری شده اند.

  • رنگ های مولتی کالر

همان طور که از نامشان پیداست، این رنگ ها از چند رنگ مختلف با بافت متفاوت تشکیل شده اند. مولتی کالرها تنها با دستگاه های اسپری روی سطوح اعمال می شوند. بافت ترکیبی این نوع رنگ استفاده از آن را خاص و عموما به طرح های مدرن محدود نموده است.

  • رنگ های سیلیکونی

رنگ های سیلیکونی بر پایه رزین سیلیکون بوده و به علت حضور عنصر سیلیسیم، در برابر حرارت، رطوبت، نور ماوراء بنفش خورشید و رشد خزه مقاوم هستند. ویژگی رنگ های سیلیکونی آن ها را برای رنگ کردن دیوار های سیمانی خارجی به خصوص در منطقه ها گرم و مرطوب مناسب نموده است. بعلاوه این رنگ ها بسته به درجه سیلیکونی بودن در رنگ کردن تجهیزات صنعتی و لوله های فلزی مجاور حرارت کاربرد فراوان دارند.

برای نقاشی ساختمان از برترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید.

محاسبه قیمت برای شما

رنگ مخصوص دیوار سیمانی سفید

بلوک های سیمانی و سیمان در دو رنگ خاکستری و سفید فراوری می شوند. پرسش پر تکرار این است که آیا رنگ مخصوص سیمان سفید با رنگ مخصوص دیوار سیمانی خاکستری فرق دارد یا نه؟ در جواب باید گفت عموما مراحل رنگ آمیزی و انتخاب رنگ مخصوص سیمان سفید مشابه سیمان خاکستری است، آن چه تفاوت دارد عبارت است از:

  1. اگر دیوارنما از سیمان سفید باشد و با رنگ اکریلیک رنگ آمیزی شده باشد، رنگ اکریلیک روی سیمان سفید در مقابل نور خورشید مقاومت کمتری داشته و عمر آن کاهش می یابد. به همین علت رنگ مخصوص سیمان سفید معمولا از گروه رنگ های سیلیکونی با مقاومت حرارتی و نورانی بالا انتخاب می شود.
  2. در رنگ کردن سیمان سفید به خصوص در رسیدن به فام های رنگی روشن، رنگ کمتری مصرف می شود.
  3. گاهی برای صرفه جویی در هزینه در دیوارهایی که احتیاجی به شستشو ندارند؛ از رنگ پلاستیک روی سیمان سفید استفاده می نمایند.

قیمت رنگ مخصوص دیوار سیمانی

رنگ مخصوص دیوار سیمانی بر حسب کارکرد دیوار بهتر است از دوگروه رنگ های اکریلیک و رنگ های حاوی سیلیکون انتخاب شود. مقایسه قیمت رنگ مخصوص دیوار سیمانی در حجم 3500 میلی لیتری در تابستان 1401 مطابق جدول زیر است:

ردیفمشخصات رنگقیمت حدودی در تابستان 1401
1رنگ اکرلیک سفید، طبرستان، کد 300، حجم 3500 میلی لیتر130 هزار تومان
2رنگ اکریلیک نما سیلیکونی مات، پارس دکو دنسیل، کد 300، حجم 3500 میلی لیتر230 هزار تومان
3رنگ سیلیکون نما، روناس، کد RTB-1223، حجم 3500 میلی لیتر437 هزار تومان

پرایمر دیوار سیمانی

پرایمر نوعی آستر یا پوشش اولیه سطح کار از جنس رزین است که جهت:

  1. زدودن آلودگی های ثانویه سطح (پس از تمیز کردن اولیه سطح)
  2. ایجاد چسبندگی بیشتر میان سطح دیوار سیمانی و رنگ
  3. افزایش دوام رنگ
  4. محافظت از سطوح

پیش از رنگ آمیزی دیوار سیمانی به کار می رود. بر اساس نوع کاربرد دیوار سیمانی پرایمر دیوار سیمانی نیز به 2 دسته ذیل تقسیم بندی می شود:

  1. پرایمر بر پایه آب (پرایمر اکریلیک)
  2. پرایمر بر پایه حلال (موم پرایمر)

پرایمر اکریلیک چیست؟

پرایمر اکریلیک دیوار سیمانی محصولی دوغ مانند و شیری رنگ بر پایه آب، رزین اکریلیک و سیلیکون بوده و با نفوذ به تخلخل های دیوار سیمانی، باعث افزایش چسبندگی لایه های بعد بر روی سیمان می شود. معمولا قبل از استفاده از رنگ اکریلیک بر روی دیوار سیمانی، پرایمر اکریلیک بدون رقیق کردن با استفاده از غلطک پرزدار روی سطح اعمال می شود و حداقل به 2 ساعت زمان برای خشک شدن احتیاج دارد. دیوار سیمانی آغشته به پرایمر اکریلیک قبل از خشک شدن نباید در معرض بارندگی و یخ زدگی قرار بگیرد.

موم پرایمر چیست؟

موم پرایمر نوعی پوشش معدنی بر پایه حلال و در کاربرد عایق رطوبتی است. بعلاوه موم پرایمر با پوشش منافذ دیوار سیمانی از خوردگی سیمان نیز جلوگیری می نماید. پس از تمیز کردن سطح ابتدا با غلطک یک لایه موم پرایمر نفوذی بر روی سطح اعمال می نمایند و سپس بعد از 24 ساعت موم پرایمر پوششی روی سطح اجرا می شود.

قیمت پرایمر دیوار سیمانی

طبق مطالب گفته شده، بسته به نوع کاربرد می توان از موم پرایمر و پرایمر اکریلیک روی دیوار سیمانی استفاده کرد. مقایسه قیمت پرایمر دیوار سیمانی در حجم 10 لیتری در تابستان 1401 مطابق جدول ذیل است:

ردیفمشخصات رنگقیمت حدودی در تابستان 1401
1پرایمر آکریلیک پایه آب کاپارول 10 لیتری350 هزار تومان
2موم پرایمر حربا مدل PL85 گرید بتن 10 لیتری700 هزار تومان

مراحل آماده سازی دیوار سیمانی

آماده سازی دیوار سیمانی شامل مراحل زیر است:

  1. شستشو و تمیز کردن دیوار سیمانی
  2. اگر روی دیوار، گچ یا رنگ پوست پوست شده قبلی باشد، با یک کاردک آن ها را از سطوح سیمانی جدا کنید.
  3. ترک، شکاف و سوراخ های دیوار را با بتونه پر کنید اما در دیوار های سیمانی و بتنی، بتونه کاری را بسط ندهید؛ زیرا سیمان و بتن نو هیچگاه چسبندگی لازم را روی سیمان و بتن قدیمی ندارند و باعث ایجاد برجستگی و نایکنواختی پس از رنگ آمیزی می شوند.

    اگر با این مشکل روبه رو هستید، راهکار استفاده از رنگ های بافت دار و پوشش های کنتکس است تا با خطایی دید، عیوب کار مخفی شود.

آموزش نقاشی روی دیوار سیمانی

مراحل نقاشی روی دیوارسیمانی به این صورت است:

  1. آماده سازی
  2. پرایمر زدن
  3. رنگ آمیزی

برترین فاصله زمانی میان پرایمر زدن و رنگ آمیزی 24 ساعت است تا سطح زیر رنگ مرطوب نباشد.

برترین ابزار برای رنگ آمیزی دیوار سیمانی غلطک پرزدار یا پمپ باد (پیستوله) است.

ایده های رنگ آمیزی دیوار سیمانی

دیوار سیمانی به علت مقاومت بالا در حرارت، رطوبت و لرزه بیشترین استفاده را در دیوار های خارجی و نما دارد و از آنجایی که تماشا بافت های طبیعی سنگ و چوب همیشه برای بشر لذت بخش است، ایجاد چنین طرح هایی با رنگ بر روی دیوار سیمانی هواداران زیادی پیدا نموده است.

آموزش رنگ کردن دیوار سیمانی طرح سنگ

برای رنگ کردن دیوار سیمانی طرح سنگ می توانید از اشکال منظم و قرینه و اشکال غیرمنظم و غیرقرینه بهره ببرید. دیوارچینی با سنگ های طبیعی (لاشه چینی) به علت تنوع طرح و ابعاد سنگ ها به دیوار سیمانی طرح سنگ با اشکال غیر قرینه شباهت بیشتری دارد.

رنگ مخصوص سیمان طرح سنگ

منظور از انتخاب رنگ مخصوص سیمان طرح سنگ، رنگی است که در برابر تابش نور خورشید و رطوبت مقاوم باشد. مخصوصاً اگر این دیوار کنار باغچه باشد. رنگ های سیلیکون دار در شرایط ذکرشده طول عمر زیادی دارند و در دیوار سیمانی رنگ آمیزی شده با رنگ های سیلیکون دار احتمال آسیب هایی از جمله رشد خزه و پیدایش شوره بسیار کم است.

بیشتر بخوانید: فرمول 49 ترکیب رنگ نقاشی ساختمان

جمع بندی

در این مقاله با انواع ابزار و رنگ های رایج در رنگ آمیزی ساختمان، نحوه انتخاب رنگ مخصوص دیوار سیمانی و نحوه رنگ آمیزی دیوار های سیمانی به طرح های مختلف آشنا شدید. اگر تجربه رنگ آمیزی دیوار سیمانی دارید در کامنت ها با آسانسور در میان بگذارید.

منبع: آچاره

به "معرفی کامل رنگ مخصوص دیوار سیمانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی کامل رنگ مخصوص دیوار سیمانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید