چگونه مدل مادربرد کامپیوتر را پیدا کنیم؟

به گزارش آسانسور، برای کارهایی مانند آپدیت درایورها یا سازگاری قطعات سخت افزاری به ناچار باید از مدل مادربرد کامپیوتر خود خبردار شوید. اما برای این کار به جای اینکه کیس را باز کنید و شماره مدل حک شده روی مادربرد را ببینید، راهکارهای بسیار ساده تری هم وجود دارد. در ادامه به راحت ترین روش ها برای پیدا کردن مدل مادربرد کامپیوتر می پردازیم.

چگونه مدل مادربرد کامپیوتر را پیدا کنیم؟

پیدا کردن مدل مادربرد دقیقا چه فایده ای دارد؟

اگر می خواهید قطعات سخت افزاری جدیدی برای سیستم خود خریداری کنید، در ابتدا باید ببینید آیا اصلا مادربرد سیستم شما می تواند از حداکثر توانایی قطعات موردنظر بهره ببرد یا نه. در این شرایط پیدا کردن مدل مادربرد اهمیت بسیار زیادی پیدا می نماید. بعضی کاربران جعبه مادربرد را نگه می دارند که در این صورت به راحتی با نگاه به جعبه می توانید از مدل مادربرد خبردار شوید. اما راحت ترین راه برای این موضوع، همین روش های نرم افزاری است که در ادامه آن ها را معرفی می کنیم.

پیدا کردن مدل مادربرد به وسیله Command Prompt یا PowerShell

اگر با Command Prompt (محیط خط فرمان ویندوز) یا PowerShell مسئله ای ندارید، به راحتی با تایپ کردن بعضی فرمان ها می توانید مشخصات مادربرد را پیدا کنید. به عنوان مثال فرض می کنیم می خواهید شرکت سازنده، شماره مدل و شماره سریال مادربرد را پیدا کنید.

برای این کار باید راهی بخش Command Prompt در ویندوز شوید. برای انجام این کار کافی است کلید های Windows+R را بفشارید یا این که در منوی استارت cmd را تایپ کنید. ضمناً همانطور که گفتیم اگر تمایل دارید می توانید این فرمان ها را در محیط PowerShell هم اجرا کنید. بعد از ورود به این محیط، فرمان زیر را تایپ کنید:

wmic baseboard get product,Manufacturer,version,serialnumber

با تایپ کردن فرمان بالا، مشخصات مادربرد سیستم خود را می توانید مشاهده کنید. مثلا در تصویر بالا می توانید ببینید که سازنده مادربرد موردنظر شرکت Gigabyte است و این مادربرد Z170X-Gaming 7 نام دارد. از سوی دیگر این ابزار نتوانسته شماره سریال مادربرد را پیدا کند که البته در بیشتر مواقع در این زمینه پیروز ظاهر می گردد. در نهایت با جستجوی نام مادربرد در اینترنت می توانید تمام ویژگی های آن را پیدا کنید.

پیدا کردن مدل مادربرد به وسیله System Information

بعضی کاربران هیچ علاقه ای به محیط Command Prompt ندارند. این دسته از کاربران می توانند از بخش System Information مشخصات مادربرد را پیدا نمایند. برای دسترسی به این بخش، در نوار جستجوی منوی استارت باید نام این ابزار را تایپ کنید و در نهایت بر گزینه Open کلیک کنید.

بعلاوه به وسیله فشردن کلید های Windows+R محیط Run باز می گردد و در این محیط می توانید عبارت msinfo32 را تایپ کنید تا راهی System Information شوید. در این محیط باید به سمت پایین اسکرول کنید تا با نام BaseBoard Product بربخورید. در قسمت مقابل این خط، نام مادربرد شما قرار گرفته است.

یافتن مدل مادربرد با Speccy

اگر برای این کار در پی استفاده از ابزاری با رابط کاربری نسبتا مجذوب کننده تری هستید، استفاده از ابزار Speccy را توصیه می کنیم. بعد از نصب و اجرا، در بخش summary می توانید مدل مادربرد به همراه دمای آن را مشاهده کنید. این ابزار ضمناً مشخصات و دمای سایر قطعات را هم نمایش می دهد.

برای اینکه به اطلاعات بیشتری در خصوص مادربرد خود دست پیدا کنید، باید به قسمت Motherboard سر بزنید تا اطلاعاتی مانند چیپست استفاده شده، ولتاژ و سایر موارد را به دست آورید. بعلاوه در این بخش می توانید ببینید که کدام یک از اسلات های مادربرد در حال استفاده هستند.

یافتن مدل مادربرد با HWiNFO64

ابزار HWiNFO64 از نظر ارائه اطلاعات تفاوت خاصی با Speccy ندارد ولی از رابط کاربری متفاوتی بهره می برد. اگر فقط در پی مشخصات اصلی هستید و نمی خواهید رابط کاربری چندان شلوغ باشد، هنگام اجرا تیک گزینه Summary-Only را بزنید.

بعد از اجرا شدن برنامه، می توانید تمام اطلاعات کلیدی مربوط به سخت افزار سیستم را مشاهده کنید. در سمت چپ اطلاعات مربوط به پردازنده نمایش داده می گردد، بخش میانی مربوط به مادربرد و رم است و در سمت راست هم می توانید اطلاعات کارت گرافیک و هارد درایو را ببینید.

در بخش مادربرد در همان چند خط اول اطلاعاتی مانند نام مادربرد، شماره مدل، نسخه BIOS و نام شرکت سازنده قابل مشاهده است.

منبع: How To Geek

منبع: دیجیکالا مگ

به "چگونه مدل مادربرد کامپیوتر را پیدا کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه مدل مادربرد کامپیوتر را پیدا کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید