گنجینه ای از عجایب در دل بیابان جهانی

به گزارش آسانسور، بیابان جهانی لوت گنجینه ای از عجایب است که فصل تماشا زیبایی های آن فرا رسیده است.

گنجینه ای از عجایب در دل بیابان جهانی

به گزارش آسانسور از بیرجند، هرچند هیچ ندارد و صاف و پاک است، اما در دل آن جذابیت هایی نهفته است که شاید نتوان سال های سال هم به آن دست یافت. کویر تا چشم کار می نماید وسیع است و پرستاره، سکوتی است پر از هیاهو، دشت های نامحدود با رنگ طبیعت.

روز ها و شب هایی به طور کامل مخالف، روز ها آتش باران و شب ها خنک. آفتاب کویر می سوزاند و مهتاب آن تو را تا بی نهایت آسمان صمیمی و صادق می برد.

اینجا گرچه چشمه ای روان نیست، اما در پس این چهره خشک، آبی به زلالی شبنم پنهان است. از زیبایی های کویر هر آنچه گفته شود باز هم قطره ای در مقابل اقیانوسی بیکران است.

کویر لوت به عنوان نخستین اثر طبیعی ایران 27 تیر سال 95 ازسوی کمیته جهانی یونسکو در کانون توجهات جهانی نهاده شد.

کویر لوت با مساحتی در حدود 175 هزار کیلومتر مربع، در شمال شرقی استان کرمان واقع شده است و در میان سه استان خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان و کرمان گسترده شده و حدود 10 درصد وسعت کشور را دربر گرفته است.

سابقه تمدنی بیش از 5 هزار سال در حاشیه کویر لوت و کشف حدود سه هزار اثر تاریخی از این منطقه در نوع خود بی نظیر است که از جمله این کشفیات می توان به درفش پنج هزار ساله شهداد اشاره نمود که قدیمی ترین درفش جهان محسوب می شود.

این کویر به عنوان گرم ترین نقطه زمین شناخته می شودبه طوری که در سال 2005 با دمای 70.7 درجه سانتی گراد، رکورد گرم ترین دما در تمام زمین را از آن خود کرد.

کویر لوت به سه واحد جغرافیایی لوت شمالی، مرکزی که کلوت ها و تپه های ماسه ای در آن واقع شده است و لوت جنوبی که غنی ترین پوشش گیاهی این کویر را دارد، تقسیم می شود. اما قسمت اعظم این کویر 175 هزار کیلو متر مربعی در نواحی شرق ایران در خراسان جنوبی قرار می گیرد.

این منطقه ضمن دارا بودن شرایط جغرافیایی خاص که از آن میان می توان به گرم ترین نقطه زمین در سال های مختلف اشاره نمود واجد جذابیت های خاص زمین شناسی است که گاهی در جهان منحصر به فرد بوده و به ندرت مورد شناسائی و اکتشاف نهاده شده است.

همین که کرونا این ویروس منحوس در جهان همه گیر شد توریستان و طبیعت گردان داخلی و خارجی هم کمتر بار سفر بسته و راهی این گنجینه عجایب جهانی شدند.

هر سال قبل از این اپیدمی فصل پاییز و زمستان، بهار توریستی کویرجهانی لوت بود، اما طی دو سال گذشته این دریای خاکی گسترده کمتر طبیعت گرد و توریستی را به خود دیده است و همین کم شدن مسافران کویر سبب شده تا کویرنشینان که همه امید و رزق و روزی آنان همین مسافران کویرنورد بودند ناامید شوند و همه امیدشان به رخت بربستن این ویروس منحوس از جهان باشد تا دوباره رونق و رزق به این کویر خشک به واسطه حضور طبیعت دوستان توریست داخلی و خارجی برشود.

ملکوتی مدیر پایگاه میراث جهانی بیابان لوت در خراسان جنوبی گفت: از زمانی که کرونا ویروس در جهان همه گیر شد حضور توریستان و طبیعت گردان خارجی نیز در این جاذبه جهانی به صفر رسید و مدتی ست که تعداد اندکی توریست داخلی آن هم در قالب تور به سیر و سیاحت در بیابان جهانی لوت می پردازند.

او گفت:بعلاوه حضور توریستان خارجی و داخلی در این جاذبه طبیعی جهانی به واسطه خدمات رسانی خانه های بومگردی ممر درآمدی نیز برای کویرنشینان دهسلم نهبندان بوده است.

ملکوتی گفت: اما در این دوسالی که کرونا همه گیر شده اقتصاد کویرنشینان که از این طریق امرار معاش می کردند و بیشتر هم صنایع دستی آن ها را توریستان و مسافران کویر می خریدند به مخاطره افتاده است.

مدیر پایگاه میراث جهانی بیابان لوت در خراسان جنوبی گفت: با فروکش کردن اپیدمی کرونا سال جاری و در بهار توریستی کویر شاهد حضور تور های توریستدی در بیابان جهانی لوت هستیم که امید است با حضور توریستان دوباره رونق مالی به سرمایه گذاران محلی یا همان کویرنشینان هم برشود.

مدیر پایگاه میراث جهانی بیابان لوت در خراسان جنوبی به برنامه های آینده در زمینه توسعه و رونق این پایگاه و افزودن بر زیرساخت های آن اشاره نمود و ادامه داد: به رونق توریستی در این جاذبه جهانی به طور حتم بر تعداد خانه های بومگردی و دیگر زیرساخت های مورد احتیاج افزوده خواهد شد.

ملکوتی بر این نکته هم تاکید نمود که به طور حتم توریستدان و طبیعت دوستانی که قصد حضور در این بیابان جهانی را دارند در قالب تور در این جاذبه توریستی حضور یابند چرا که در قالب تور های با مجوز میراث فرهنگی امنیت آن ها تامین شده است.

او گفت: این اقدام آنالیز فلور های یا همان گیاهان بیابان لوت است که در خراسان جنوبی و دو استان دیگر یعنی کرمان و سیستان و بلوچستان نیز این طرح مطالعاتی انجام و پرونده آن به تهران ارسال شده است.

مدیرپایگاه بیابان جهانی لوت در خراسان جنوبی گفت: اما این مطالعات به صورت بانک اطلاعاتی در نیامده است تا مورد استفاده طبیعت گردان و توریستدان کویر قرار گیرد.

ملکوتی ادامه داد: طرح مطالعاتی جانوران بیابان جهانی لوت هم با انجام شدن کار های اولیه آن در دستور کار است.

او گفت: دو سالیست اعتباری برای پایگاه جهانی لوت تخصیص نیافته است ، در سرانجام سال 1400 منابع اعتباری برای بازسازی، حفاظت و توسعه و توسعه زیرساخت های این جاذبه جهانی اختصاص یابد تا بتوان برنامه ها چیده و تدوین شده را عملیاتی کرد.

عابدی محقق زمین شناس گفت: یکی از فعالان اکتشاف معدنی در خراسان جنوبی به همراه گروهی از علاقه مندان منطقه طی ادوار گذشته دستاورد های بسیاری در کویر لوت داشته که اولین هدف آن ها در شناسایی لوت شکار شهاب سنگ ها بوده است.

او گفت: شهاب سنگ ها قطعات و اجرام آسمانی هستند که از جهت جو وارد کره زمین شده و در صورت سالم ماندن در سطح زمین یافت می شوند. این اجرام به علت غلظت بالای جو بیشتردر اثر اصطکاک ذوب و نابود شده، اما به ندرت قدرت عبور داشته یا به سطح زمین سقوط می نمایند.

محقق زمین شناس گفت: بعلاوه قسمت اعظم شهاب سنگ های شناخته شده دارای عمری کمتر از 50 هزار سال هستند، زیرا در صورت افزایش قدمت به تدریج در فرآیند های زمین شناسی دچار فرسودگی می شوند.

او گفت: علاوه بر این بارش شهاب سنگ در تمام کره خاکی یکسان است و اینکه حدود 65درصد آن ها در قطب و 30درصد در کویر ها شناسایی شده فقط به علت امکان تشخیص آن ها از سنگ های اطراف است.

او گفت: بنابراین وجود کویر لوت و این ویژگی منحصر به فرد، آن را به عنوان بزرگترین قابلیت شکار شهاب سنگ مطرح می نماید.

به گفته این محقق زمین شناس از دیگر قابلیت های های کویر لوت ساختار های زمین شناسی رسوبی و وجود سنگ هایی با سن 65 تا 240 میلیون سال است که قدمت آن ها به همان دوران حیات دایناسور ها برمی شود.

عابدی گفت: وجود ساختار های سنگی مؤید وجود این حیوانات بزرگ الجثه بوده و شناسائی رد پای این حیوانات به وسیله پژوهشگران کویر حضور آنان در این منطقه را محرز و بنابراین شکار و شناسائی فسیل های آنان را محتمل می نماید.

او گفت: آب و هوای دیرین این منطقه شرایط تشکیل این کانسار های خاص را فراهم آورده است (آلاباستر همان توده های گچی است که به علت نرمی بسیار در ساخت انواع مصنوعات گچی مورد استفاده قرار می گیرد).

عابدی وجود کهربا را به علت الگوی معین اکتشافی آن که ارتباط تنگاتنگ آن را با شرایط پوشش جنگلی دوران های قدیم زمین شناسی منطقه اعلام کرد و ادامه داد: کهربا که همان شیره درخت کاج است و اولین بار در سواحل کشور های اسکاندیناوی شناسایی و استخراج شده در دوران های قدیم در این منطقه از ایران نیز وجود داشته است که پیدا کردن قطعه کوچکی حاوی فسیل مارمولک به وسیله وی از دلایل محکم امکان شناسایی این گونه ذی قیمت در شرق ایران است.

او گفت: با حدود 30 سال فعالیت مستمر معدنی و طبیعت گردی در شرق ایران معتقد است منطقه ها شرق ایران با دارا بودن 10 درصد کویر های کشور و دارا بودن اختلاطی از تمام انواع سنگ های آذرین، رسوبی و دگرگونی با سنین مختلف زمین شناسی (از پرکامبرین تا عهد حاضر) و تاثیرپذیری از تمام دوران های کوه زائی و کانی زائی، ... ذخیره ای ارزشمند از جذابیت های منحصر است که ضمن دارا بودن پتانسیل های مالی، قابلیت های بسیاری در بحث ژئو توریسم (زمین شناسی و زمین گردی) هم دارد.

منبع: فارس

ک

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "گنجینه ای از عجایب در دل بیابان جهانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گنجینه ای از عجایب در دل بیابان جهانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید