یو نسبو 5 میلیون دلار حق تالیف گرفت، موفقیت رمان های نوآر جنایی

به گزارش آسانسور، به گزاش خبرنگاران مهر به نقل از فوربز نوشت: محبوبیت ژانر نوآر اسکاندیناوی ممکن است بعد از دوران اوج خود در اوایل دهه 2010 کمی رو به افول باشد، اما پرفروش ترین نویسنده نروژی نشان از اتفاقی متفاوت دارد. اطلاعات مالیاتی عمومی نشان می دهد که دو شرکت یو نسبو در سال 2019 بیش از 58 میلیون کرون نروژ (6.5 میلیون دلار) درآمد داشتند که 45.5 میلیون کرون (5.1 میلیون دلار) از آن در قالب حق تالیف یا رویالتی کتاب بود.

یو نسبو 5 میلیون دلار حق تالیف گرفت، موفقیت رمان های نوآر جنایی

نسبو فقط در دو شرکت انتشاراتی خود 190 میلیون کرون (21.5 میلیون دلار) سرمایه دارد و این جدا از سهام و سرمایه گذاری های دیگرش است. هنوز ارقام نهایی 2019 منتشر نشده اما ثروت نسبو در سال 2018 معادل 276 میلیون کرون (31.1 میلیون دلار) بود. این در حالی است که علاوه بر مالیات بر درآمد، نروژ یک مالیات ثروت سالانه 0.85 درصدی هم از ثروت شخصی فراتر از 1.5 میلیون کرون (169 هزار دلار) دریافت می کند.

نسبو علاوه بر نواختن موسیقی در یک گروه و نوشتن کتاب های بچه ها، نویسنده مجموعه ای از رمان های نوآر جنایی به شدت محبوب است که در نروژ و در سراسر جهان هوادارانی پر و پا قرص پیدا کرده اند. هری هوله نام شخصیت اصلی این رمان هاست که به بیش از 50 زبان ترجمه شده اند.

این مجموعه حالا تبدیل به یک ماشین چاپ پول شده و تضمین شده است که هر رمان جدید وی پرفروش می شود. نسبو در ماه ژوئن 2019 دوازدهمین رمان از این مجموعه را با عنوان چاقو منتشر کرد که به سرعت در نروژ و بریتانیا به کتاب شماره یک تبدیل شد.

بیشتر منتقدان می گویند پیشرفت این ژانر داستانی به خاطر دو نویسنده یعنی ماژ سیووال و پر والو است که در دهه شصت و هفتاد میلادی با هم 10 کتاب نوشتند و در داستان های شان از نقد اجتماعی هم بهره بردند. نسبو به خاطر گسترش این ژانر با بینش های روان شناختی و چشم اندازی جهانی شناخته می شود. با وجود اینکه بعضی منتقدان می گویند شخصیت پلیس الکلی و ضدقهرمان او یک الگوی خسته است، اما نسبو که این الگو را خلق کرد، با آن به موفقیت چشمگیری دست یافت.

ظاهراً نسبو با وجود ثروت عظیمش متواضع باقی مانده است. او در مصاحبه ای در سال گذشته گفت به این درک رسیده که زندگی کردن آنطور که دوست دارد از همه چیز مهم تر است و پول دیگر آنقدر اهمیتی ندارد.

او معمولاً در هر سال یک تا دو ماه را صرف کوهنوردی در نپال می کند و در گروه دی دِره که در سال 1992 تاسیس شده بود گیتار می زند و آواز می خواند.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "یو نسبو 5 میلیون دلار حق تالیف گرفت، موفقیت رمان های نوآر جنایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یو نسبو 5 میلیون دلار حق تالیف گرفت، موفقیت رمان های نوآر جنایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید