توسعه اقتصاد فرهنگ و هنر در دولت مردمی هدف اصلی ماست، افزایش سرانه فضاهای فرهنگی کشور

به گزارش آسانسور، خبرنگاران- از بدو حضورش در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تمام توان خود را برای بهبود منابع وزارتخانه به کار گرفته است. شاید بتوان گفت تحقق بسیاری از وعده های حوزه فرهنگ و کوشش برای پیشبرد برنامه های این حوزه، بدون پیگیری ها و رایزنی های معاونت توسعه مدیریت و منابع امکان پذیر نبود. بویژه طرح های نیمه تمام فرهنگی در استان ها که سال جاری به بهره برداری رسید و دسترسی عمومی به امکانات فرهنگی را ارتقا بخشید. در آخرین روزهای سال به سراغ سیدمحمود اسلامی معاون توسعه مدیریت و منابع وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی رفتیم تا در گفت و گویی صمیمی و صریح پاسخ سوالاتمان را از او بگیریم.

توسعه اقتصاد فرهنگ و هنر در دولت مردمی هدف اصلی ماست، افزایش سرانه فضاهای فرهنگی کشور

به عنوان اولین سوال دسترسی عمومی به امکانات فرهنگی یکی از برنامه های اصلی وزارتخانه بوده و در سال 1401 پروژه هایی در این راستا به بهره برداری رسید. یکی از اهداف سفرهای استانی دولت هم، تکمیل پروژه های نیمه کاره است، در این باره چه اندازه اعتبار از ردیف مصوبات سفرهای استانی در اختیار وزارتخانه نهاده شده است و آیا این اندازه تخصیص برای جهش فرهنگی و تکمیل زیرساخت ها کافی است؟

بسیار خرسندم که در روزهای سرانجامی سال؛ فرصت این مصاحبه و ارائه گزارشی درباره چگونگی انجام وظایف و اجرای مسئولیت و تعهداتم در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای آگاهی مردم عزیز کشور فراهم شد.

با توجه به پرسش هایی که درباره طرح های عمرانی مطرح است، بهتر است در ابتدا اشاره کوتاهی به اهمیت توسعه فضاهای فرهنگی داشته باشم.

مکان های فرهنگی و خلاق، روح شهرهای فشرده و پیچیده ما در زندگی پر شتاب امروزی هستند. بدون تردید ساخت؛ تکمیل و حفظ فضاهای فرهنگی و هنری نه تنها توسعه و تقویت فضاهای عمومی را در پی دارد بلکه ضامن شادابی و پایداری سلامت مدنی هم است. با اطمینان و امید می توانم بگویم که همت و توان مجموعه معاونت توسعه مدیریت و منابع وزارتخانه در سال گذشته صرف این موضوع شد تا طرح های نیمه تمام فرهنگی را آنالیز و ارزیابی و در یک برنامه اجرایی منظم بر اساس اندازه پیشرفت فیزیکی؛ آنها را به انتها برسانیم.

البته ما باور داریم، مجتمع های فرهنگی و هنری ساخته شده باید به مکان هایی دلپذیر تبدیل شوند که هم دسترسی مردم و فعالان فرهنگی و هنری به آثار و رویدادها در این مراکز با نهایت دقت و سهولت امکان پذیر باشد و هم اندازه رفاه و نیز فرصت های شغلی در همه بخش ها را افزایش دهد و این مهم؛ نیازمند مشارکت پرشور هنرمندان و مردم هر شهر است. با این نگاه طرح های ملی فرهنگی به عنوان مکان هایی خلاق و دارای اعتبار در زمره دارایی های ملت ایران در نظر واقع شده است و سپردن شان به نسل های آینده کشور به معنای حفاظت از تاریخ و هویت فرهنگی و وظیفه ای ارزشمند و ستودنی است. طرح های استانی هم که مایه غنی سازی کیفیت زندگی، ترویج استاندارد بالای فضاهای عمومی و بهبود کارایی و زیبایی شهری می گردد، حتما اقشار مردم و گروه های مختلف فرهنگی و هنری را بهره مند خواهد نمود.

با این اوصاف اما سرانه فضاهای فرهنگی در کشور ما که در چند و چون آن هم مفصل می توان بحث کرد تا سطح استاندارد فاصله دارد و در تأمین حدود استاندارد؛ همه نهادها و دستگاه های فرهنگی و عمومی باید کوششی مضاعف داشته باشند، چرا که بیش از یکصد نهاد و دستگاه فرهنگی در کشور فعالیت دارند و از این تکثر باید فرصت خوبی برای ارتقاء شاخص های فرهنگی به هم برسد.

سیاست های دولت سیزدهم و عزم ما بر این است که طرح های پرشمارِ نیمه تمام را تکمیل کنیم و به تعهدات مان در این زمینه هم پایبند هستیم به طوری که تا تکمیل این طرح ها از شروعِ برنامه ریزی برای هر طرح جدیدی باید خودداری کرد. خوشبختانه بر همین اساس در دور اول سفرهای رئیس جمهور محترم به استان های کشور و با عنایت ویژه ایشان؛ اعتباری بالغ بر پنج هزار و پانصد میلیارد تومان برای تکمیل طرح های عمرانی بخش فرهنگ؛ مصوب شد که از این اندازه تا امروز نزدیک به یک سوم این اعتبارات تأمین و هزینه شده است. از این طریق 4 طرح ملی در شهرهای ارومیه، ساری کرمان و قم با بیش از 45 هزار متر مربع زیربنا طی امسال تکمیل و به بهره برداری رسید.

باید خاطرنشان کنم این مجتمع های فرهنگی و هنری دارای سالن های متعدد و تخصصی هنر؛ نگارخانه و فضاهای کتابخانه ای و نمایشگاهی با گنجایش هزاران نفر است و در مجموع 448 میلیارد تومان؛ صرف تکمیل و تجهیز شان شده است. بعلاوه 3 طرح استانی در خراسان شمالی، بوشهر و خراسان جنوبی شامل مجتمع فرهنگی و هنری جاجرم؛ پلاتوی برازجان و خانه مطبوعات بیرجند نیز در امسال به بهره برداری رسید.

در ادامه فعالیت های عمرانی وزارتخانه، مجتمع های فرهنگی و هنری یزد با زیر بنای 14450متر مربع و شهرک دانش کرمانشاه با زیربنای2002 متر مربع به عنوان طرح های ملی و همین طور فضاهای فرهنگی و هنری با کاربری های متنوع در 16 استان دیگر با پیشرفت فیزیکی بالای 50 درصد در اولویت نهاده شدند که در حال تکمیل اند و اگر با همراهی و همت سازمان برنامه و بودجه؛ تامین اعتبار بهنگام انجام گردد، نیمه اول سال آینده با عنایت حضرت حق؛ شاهد بهره برداری از 33 پروژه ملی و استانی خواهیم بود.

باید شرح بدهم که افزون بر 2 طرح ملی در استان های یزد و کرمانشاه؛ 31 طرح دیگر شامل 15 مجتمع فرهنگی و هنری؛ 7 واحد پلاتو؛ 4 باب خانه فرهنگ؛ مطبوعات و هنرمندان و 6 باب نگارخانه؛ فرهنگسرا و یا کتابخانه در این 16 استان به بهره برداری می رسد، تا به این ترتیب 32358 متر مربع به سرانه فضاهای فرهنگی کشور افزوده و بهبود چشمگیری در بخش فرهنگ و هنر حاصل گردد.

عدالت فرهنگی یکی از مهمترین شعارهای دولت مردمی است و وزیر محترم هم مستمر بر این موضوع تاکید می نمایند، در راستای تحقق این شعار تخصیص اعتبارات استانی و توجه به شهرستان ها در سال 1401 چگونه بوده است؟

درباره عدالت فرهنگی پرسیدید و این که ما چطور به این شعار مهم دولت جامه عمل می پوشانیم. از نظر من به سرانجام رساندن طرح های نیمه تمام و برآوردن انتظارات بحق مردم برای دسترسی به فضاهای فرهنگیِ وعده داده شده در تحقق این شعار اهمیت بسیاری دارد و فرقی نمی کند این تعهدات در چه دوره ای ایجاد شده است، مهم تعادلی است که میان وعده های دولتی و انتظارات مردم باید برقرار گردد و تا رسیدن به این تعادل نباید وعده ای دیگر داد. ما در این دولت برای رسیدن به سطح مناسبی از شاخص های عدالت فرهنگی؛ موظف به تکمیل و گشایش طرح های نیمه تمام عمرانی در همه منطقه ها کشور شده ایم و انشاءالله که از عهده آن هم بر خواهیم آمد.

اقتصاد فرهنگ یکی از موضوعات راهبردی وزارتخانه بوده است در این زمینه چه گام های مهمی در امسال برداشته شد؟ چراکه تقویت این حوزه در راستای تحقق شعار سال هم بوده است.

از منظر توسعه مدیریت و منابع؛ اقتصاد فرهنگ در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی چنان اهمیتی دارد که رواﺑﻂ دستگاه را ﺑﺎ فعالان فرهنگی، هنری و رسانه ای ﺳﺎﻣﺎن بدهد و این انتظار هم می رود که مداخله های متعادل و سودمندی با هدف توزیع و اهرم کردن منابع و نیز بهبود محیط کسب و کار صورت بگیرد.

به روزرسانی تشکیلات و سامانه های صدور مجوزهای فرهنگی، هنری و رسانه ای بر مبنای قوانین لازم الاجرا؛ دریافت و توزیع اعتبارات حمایتی و نظارت بر اعطای تسهیلات و نیز حمایت از پژوهشگران اقتصاد خلاق برای تنظیم اسناد راهبردی توسعه صنایع فرهنگی و خلاق از جمله اقدامات معاونت توسعه مدیریت و منابع و در راستای تحقق شعار سال و برنامه های وزیر محترم بوده است.

امیدواریم که مجموعه این اقدامات و هم راستایی فعالیت دیگر معاونت ها و حوزه های تخصصی؛ موجب توسعه اقتصاد فرهنگ و افزایش سهم بخش فرهنگ در فراوری ناخالص داخلی گردد. که البته این امر نیازمند کوشش های مؤثر برای ایجاد زیرساخت ها و برطرف محدودیت ها و کمبودهاست. بعلاوه باید تأکید کنم که افزایش سهم اشتغال فرهنگی و خلاق نیازمند اقداماتی چندجانبه در سطوح دولتی و خصوصی است. از آنجایی که مشاغل فرهنگی و خلاق دسترسی کمتری به حمایت های اجتماعی دارند و اغلب فعالان این بخش هم خوداشتغالند، برنامه ریزی های مناسبی برای حمایت های مالی، زیرساختی و تقنینی در امسال صورت گرفت که به یاری خدا طی سال آینده نیز استمرار هم خواهد داشت.

در این زمینه به طور خلاصه می توانم به کوشش برای حمایت های مالی با دریافت تخصیص ها و اعطای تسهیلات از محل منابع پیش بینی شده در قانون بودجه ویژه حمایت از شاغلان بخش و نیز تسهیل روند صدور مجوز کسب و کارها و مشاغل خانگی و افزایش دسترسی به آموزش های کارآفرینی و بستن شکاف های مهارتی جامعه هنری در این زمینه با یاری متخصصان مالی و اعضای هیأت علمی دانشگاه ها اشاره کنم.

نکته مهم و قابل توجه آن که با کوشش ها و رایزنی های گسترده، اهمیت توسعه اقتصاد فرهنگ در دولت سیزدهم چنان آشکار شد و مورد اتفاق نهاده شد که حمایت از اقتصاد فرهنگ در قانون بودجه سال آینده ذیل تبصره ویژه حمایت از فراوری دانش بنیان و اشتغا ل آفرین گنجانده شد، تا سال آینده انشاءالله حمایت های مالی در مسیر توسعه اقتصاد فرهنگ و هنر با سهولت بیشتری و البته با همراهی بهتر و کاراتر نظام بانکی کشور محقق گردد.

از طرف دیگر تکمیل و نوسازی فضاهای فرهنگی و هنری در سراسر کشور را هم به منزله حمایت های زیرساختی قلمداد می کنم که موجب توسعه فراوریات و فعالیت های فرهنگی، هنری و رسانه ای می گردد، فرصت های شغلی مستقیم و غیرمستقیمی را فراهم می آورد و شکوفایی اقتصاد به ویژه در بخش فرهنگی و خلاق را شتاب می دهد.

همانطور که پیشتر هم بیان شد در مبحث حمایت های تقنینی هم کوشش کردیم تا با یاری دیگر دستگاه ها؛ رشد اشتغال فرهنگی و خلاق را در چارچوب قانون بهبود محیط کسب و کار و اجرای این قانون در چارچوب های مورد نظر تسهیل کنیم.

کارکنان دستگاه ها همیشه از معاونت توسعه منابع انتظار افزایش حقوق و دستمزد و رفاهیات بیشتر دارند. در این باره چه اقداماتی در سال 1401 انجام شد و چه نویدی برای سال آینده دارید؟

پرداخت حقوق و دستمزد کارکنان دستگاه های دولتی تحت یک نظام هماهنگ صورت می پذیرد و افزایش پرداخت هم از موضوعات کلان حاکمیتی و متأثر از قوانین مصوب بودجه های سنواتی و دیگر قوانین خدمات کشوری است که در راستای سیاست های عمومی بایستی اعمال گردد. بر همین اساس و به استناد تصویب نامه های هیات وزیران با تغییر ضرایب؛ معادل 10% افزایش فوق العاده در شروع امسال اعمال شد. از ابتدای مهرماه و در اجرای مواد اصلاح شده قانون بودجه کل کشور مصوب مجلس شورای اسلامی نیز افزایشی در قالب ترمیم حقوق داشتیم که به طور ویژه در پرداخت حق عائله مندی و یاری هزینه اولاد محاسبه شد. از ابتدای آذرماه امسال هم بر اساس تصویب نامه هیات وزیران ، فوق العاده ویژه مشاغل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اخذ مجوز سازمان امور اداری استخدامی کشور به اندازه 50% برای شاغلین مشمول رسمی و قراردادی کارمعین افزایش یافت.

با این همه برای ترمیم حقوق و مزایای نیروهای انسانی وزارتخانه و کاهش فشار مالی بر آنان کوشش های مؤثر و مستمری صورت گرفت و توانستیم با راهنمایی ها و حمایت های وزیر محترم که دغدغه مند و جهادگونه نگاهی مثبت به این موضوع داشتند شاخص های رفاهی کارکنان را ماهانه و در مناسبت های ملی و دینی بهبود ببخشیم و امیدوارم سال آینده نیز نویددهنده روزهایی بهتر برای همه مردم ایران و کارکنان خدوم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باشد.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "توسعه اقتصاد فرهنگ و هنر در دولت مردمی هدف اصلی ماست، افزایش سرانه فضاهای فرهنگی کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توسعه اقتصاد فرهنگ و هنر در دولت مردمی هدف اصلی ماست، افزایش سرانه فضاهای فرهنگی کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید