عصر طلایی موبایل های هوشمند چینی رو به انتها است؟
به گزارش آسانسور، بزرگ ترین کشور فراوریکننده گوشی های هوشمند دنیا روزهای سختی را می گذراند و بازار داغ آن از سکه افتاده است. رکود مالی که در ماه های اخیر امان شرکت های بزرگ فناوری را بریده، حالا به چین هم رحم ننموده است و گزارش های اخیر موسسه تحقیقاتی IDC هم این موضوع را تایید می نماید. بر اساس این گزارش ها، در سه ماه دوم امسال میلادی اندازه فراوری گوشی های هوشمند در چین کاهش 7/ 14 درصدی داشته است. شرکت های بزرگ فراوریکننده تلفن همراه در این کشور نظیر شیائومی، ویوو (Vivo) و اوپو (Oppo) هم گزارش هایی از کاهش فروش محصولات خود در این دوره زمانی ارائه نموده اند.
به گزارش دنیای اقتصاد، هر چند عوامل مختلفی به کاهش فراوری گوشی موبایل در چین منجر شده اند و در این میان همه گیری کووید-19 در سال های اخیر نقش پررنگی داشته است، اما گویا مسئله ای بزرگ تر بر بازار موبایل چین سایه انداخته است. موجی که حتی از پیش از شیوع کووید-19 شروع شده و حالا بیش از پیش بر این بازار تاثیر گذاشته است؛ اشباع سریع و بی وقفه با حضور بازیگران متنوع. در واقع چین در یک دهه گذشته مشتاق بوده است تمام مردم این کشور به تلفن های همراه - با اولویت برندهای داخلی- دسترسی داشته باشند. به همین دلیل دولت این کشور با اختصاص بودجه های کلان به سرعت شبکه 4G را در بیشتر روستاهایش توسعه داد و به این ترتیب فراورینمایندگان داخلی مانند Oppo و Vivo این امکان را پیدا کردند که دستگاه های به ظاهر شیک خود را به صدها میلیون نفر در منطقه ها روستایی چین بفروشند؛ کاربرانی که بسیاری از آنها حتی صفحه نمایش لمسی امتحان ننموده بودند. با این حال شرکت های بزرگ و بین المللی اپل، سامسونگ و موتورولا ترجیح دادند که ساکنان شهرهای بزرگ تر را هدف بگیرند که کاربرانی آشنا با فناوری روز هستند و این شرکت ها می توانند محصولات شان را با قیمتی گران تر به آنها بفروشند. دو شرکت سامسونگ و موتورولا به علت نقص فنی محصول، قدم های اشتباه در فرآیند بازاریابی و البته فشارهای ژئوپلیتیک به سرعت از بازار نه چندان رقابتی موبایل در چین خارج شدند.
کاهش شدید تقاضا
در سال های اخیر و با افزایش تمایل چین به راه اندازی شبکه های پیشرفته 5G در سراسر کشورش، فرصت های تازه ای برای شرکت های فراورینماینده موبایل های هوشمند فراهم نموده است تا بتوانند محصولات تازهشان را بفروشند. این در حالی است که هزینه های بالای مربوط به استفاده از سرویس 5G باعث شده است که بسیاری از کاربران در چین تمایل چندانی به استفاده از موبایل های مبتنی بر 5G نداشته باشند و همچنان به استفاده از سرویس 4G ادامه دهند. آنالیز های IDC نشان می دهد که چین تا انتها سال میلادی گذشته بیش از 6/ 1 میلیارد تلفن همراه فراوری نموده که این اندازه بسیار بیشتر از جمعیت 4/ 1میلیاردی این کشور است. فراورینمایندگان موبایل در این کشور برای مشخص قیمت محصولات شان هم رقابت تنگاتنگی با یکدیگر دارند، اما اندازه خرید این تلفن ها به شدت کاهش یافته است؛ چرا که از طرفی شرایط نامساعد مالی عرصه را برای خریداران تنگ نموده و از طرف دیگر طولانی بودن عمر تلفن های هوشمند تازه، باعث شده است تا مردم عجله زیادی برای تعویض تلفن های هوشمند خود نداشته باشند. توبی ژو، تحلیلگر شرکت تحقیقاتی Canalys در این مورد می گوید: مصرف نمایندگان چینی این روزها از خرید تلفن های هوشمند خودداری می نمایند. علاوه بر تمام این ها، به نظر می رسد در کنار مسائلی مانند همه گیری کووید-19، اشباع بازار، رکود مالی و در پی آن کم شدن تقاضا، مناقشات میان چین و تایوان - که حالا شدت گرفته است- صنعت تراشه چین را تحت تاثیر قرار دهد و به این ترتیب اندازه فراوری دستگاه های دیجیتال شخصی در این کشور را دستخوش تغییر کند.
با این حال سازندگان تلفن های هوشمند در چین امیدوار بودند که تبلیغات بزرگ خرید آنلاین در ماه ژوئن و بعلاوه تخفیفات ویژه این شرکت ها برای خریداران، بتواند اندازه تقاضا در بازار موبایل را دوباره افزایش دهد؛ اما بر خلاف انتظار آنها این کوشش ها هم نتوانستند بازار را به شرایطی که در سال گذشته داشت، برگردانند. این شرایط برای فراورینمایندگان خارجی فعال در بازار موبایل چین طبیعتا سخت تر هم هست. کاهش فروش در بازار موبایل چین، حتی دامن گیر محبوب ترین فراورینماینده تلفن های هوشمند دنیا یعنی اپل هم شد؛ تا جایی که این شرکت - که به ندرت محصولاتش را با تخفیف می فروشد- چندی پیش برای جذب خریداران چینی، تخفیفی حیرت انگیز برای تمام مدل های آی فون در بازارگاه بزرگ علی بابا در نظر گرفت. به طورکلی محدودیت های شدید ناشی از کووید-19 در چین، روی هر کسب و کاری تاثیر گذاشته است. قرنطینه ها بخش های خرده فروشی، تدارکات و حتی فراوری را مختل نموده است. کمبود قطعات و کم شدن تقاضا هم مدیران شرکت های فراورینماینده را دچار ترس و نگرانی نموده است، اما بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که در سال آینده تقاضا مجددا افزایش می یابد و صنعت فراوری گوشی های هوشمند دوباره قدرت خود را به دست می آورد؛ در مقابل مردم معتقدند که بازار موبایل چین دیگر نمی تواند به دوران طلایی خود بازگردد.
اقبال از گوشی های تاشو
در حال حاضر با وجود رکود مالی و شرایط نابسامان بازار گوشی های هوشمند در نیمه اول سال 2022، اما گوشی های هوشمند تاشو رشد خوبی داشته و مورد استقبال مردم قرار گرفته اند. با این اوصاف است که شرکت هوآوی با سهم بیش از 63 درصدی، جایگاه اول بازار گوشی های هوشمند تاشو در چین را دارد. شرکت اوپو نیز با ارائه طراحی های متفاوت و قیمت رقابتی، جایگاه دوم این بازار را به خود اختصاص داده است. سامسونگ هم به یاری فروش خوب دو مدل Galaxy Z Flip3 و Z Fold3 رتبه سوم را در این بازار پیدا نموده است. این در حالی است که شرکت های آنر و ویوو به علت داشتن استراتژی های محافظه کارانه، به ترتیب در رده های چهارم و پنجم این بازار قرار گرفته اند. شی وانگ، مدیر ارشد تحقیقات در زمینه دستگاه های کاربردی در IDC گفت: شیوع کووید-19 و عدم ارتقای محصول در مدل های میان رده و رده بالا، تمایل مصرف نمایندگان را برای خرید محصولات تازه کاهش داده است، اما رشد مطلوب تلفن های تاشو نشان داده که نوآوری می تواند مشتریان را به وجد آورده و آنها را مجاب به خرید کند.
مدل های تازه عرضه شده به وسیله شرکت آنر توانسته اند علاوه بر هواداران موبایل های تاشو، خریداران موبایل های هوشمند مدرن را هم راضی نمایند. به این ترتیب حالا آنر توانسته به پرفروش ترین فراورینماینده موبایل هوشمند در بازار چین تبدیل گردد. این شرکت در ماه ژوئن سری های ارزان تری نظیر Changwan 30 و Play 6 عرضه نموده است که اگرچه ساختاری چندان خاص و به روز ندارند، اما نیازهای اولیه کاربر را برآورده می نمایند. گوشی مدل Magic 4 این شرکت هم با قیمت 600 دلاری خود به این شرکت یاری نموده است تا از بازار گوشی های گران قیمت آمریکا هم سهم خوبی به دست بیاورد. شرکت ویوو نیز یکی دیگر از فراورینمایندگان محبوب در بازار چین است که در سه ماهه دوم سال 2022، رتبه دوم را از نظر فروش به خود اختصاص داده و نسبت به سه ماه قبلی در شرایط بهتری قرار گرفته است. سری پرچم دار این شرکت در ماه ژوئن فروش خوبی در بازارگاه های آنلاین داشت، اما به نظر می رسد که استقبال از سری تازه این شرکت یعنی x vivo در بازارگاه آنلاین و حضوری بسیار بیشتر بوده است. ویوو در سال گذشته توانست سهم خود را از بازارهای گوشی های گران قیمت نیز به دست آورد. شرکت اوپو هم به یاری سری های Reno و A توانست سهم خود را در بازار فراورینمایندگان بزرگ حفظ کند. این شرکت بیش از دو میلیون دستگاه از سری های Reno 8 و A57 فراوری کرد. سری Reno8 به این شرکت یاری کرد تا در بازار تلفن های هوشمند در رده قیمتی 200 تا 400 دلاری آمریکا، پیشتاز باقی بماند. در سه ماهه دوم سهم بازار شیائومی نیز نسبت به سه ماهه گذشته افزایش یافته است. سری Redmi K و سری Redmi Note از جمله فراوریاتی هستند که مورد استقبال خریداران قرار گرفته اند. اپل هم با رونمایی از آی فون 13 توانست سهم خود را در این بازار حفظ کند؛ این شرکت قیمت فروش محصولاتش را به اندازه قابل توجهی در فروشگاه های آنلاین کاهش داد. در حال حاضر آی فون 13 بیش از 60 درصد فراوریات اپل در چین را به خودش اختصاص داده است. کیفیت این گوشی رضایت خریداران چینی را جلب نموده و فراوری کافی این محصول باعث شده است این شرکت - با وجود رقابت شدید برندهای چینی- بتواند رشد سالانه ثابتی را حفظ کند. به طور کلی، رشد سالانه شرکت آنر 6/ 88 درصد بوده و بیشترین اندازه رشد را نسبت به شرکت های دیگر به خود اختصاص داده است. رشد سالانه شرکت ویو و شیائومی هم به ترتیب 8/ 30 درصد و 1/ 22 درصد کاهش یافته است. در این میان رشد سالانه اپل ثابت مانده است و بقیه فراورینمایندگان هم کاهش سالانه 9/ 28 درصدی را تجربه نموده اند. به نظر می رسد سیاست های چین برای توسعه محصولات داخلی خود آن طور که دولت انتظار داشته، نتیجه بخش نبوده است؛ چرا که این سیاست ها باعث محدود و غیررقابتی شدن بازار موبایل این کشور شده اند. این روزها و با وجود آنکه کاربران چینی در پی مدل های پیشرفته و به روزتر هستند، انتخاب هایی مشابه از میان محصولاتی با کیفیت نسبتا یکسان در اختیار دارند.
منبع: فرارو