هشدار سازمان جهانی سلامت؛ هر روز 90 درصد بچه ها در هوای مسموم نفس می کشند

به گزارش آسانسور، حدود 93 درصد بچه ها زیر 15 سال سراسر دنیا از هوای نامناسب و مسموم تنفس می نمایند که این آمار معادل 1.8 بیلیون کودک است. تنفس این هوای آلوده، سلامتی و رشد بچه ها را به طور باور نکردنی ای در خطر بزرگی قرار می هد. متاسفانه مرگ بسیاری از بچه ها تنها به علت آلودگی هوایی است که تنفس می نمایند. تعداد بچه ها از دست رفته در سال 2016 حدود 600 هزار نفر بود. بر اساس گزارش مطالعه ای که سازمان دنیای سلامت، بر سلامت بچه ها در دنیا، به ویژه در کشورهای کم درآمد و متوسط انجام داده است، نشان می دهد هنگامی که زنان باردار در معرض هوای آلوده قرار دارند، به زایمان زودرس دچار می شوند و فرزندانی کم وزن دارند. آلودگی هوا همچنین بر رشد عصبی و توانایی شناختی اثر می گذارد و می تواند باعث آسم و سرطان بچه ها گردد. بچه های که سطح بالایی از آلودگی هوا را تنفس می نمایند، ممکن است در مراحل بعدی زندگی بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری های مزمن مانند بیماری های قلبی عروقی قرار گیرند.

هشدار سازمان جهانی سلامت؛ هر روز 90 درصد بچه ها در هوای مسموم نفس می کشند

اثرات آلودگی هوا بر رشد بچه ها

یکی از دلایلی که بچه ها به ویژه در برابر اثرات آلودگی هوا آسیب پذیر هستند این است که آنها سریع تر از بزرگسالان نفس می کشند و بنابراین آلاینده های بیشتری را جذب می نمایند. آنها همچنین نزدیک به زمین زندگی می نمایند، جایی که بعضی آلاینده ها به بیشترین حد غلظت ها خود می رسند. در حالی که مغز و بدن آنها هنوز رشد کافی خود را نکرده است. دکتر تدروس آدانوم، مدیر کل سازمان دنیای سلامت، می گوید: هوای آلوده میلیون ها کودک را مسموم می نماید و زندگی آنها را خراب می نماید. این اتفاق وحشتناک غیرقابل توصیف است. هر کودک باید بتواند هوای تمیز تنفس کند تا بتواند تمام توان خود را رشد داده و به شکوفایی برسد. شاید دانستن این نکته به نجات دادن فرزند شما یاری کند که نوزادان و خردسالان، بیشتر در معرض آلودگی هوای خانه هایی هستند که مرتب از سوخت های آلاینده و فناوری های آشپزی، گرمایشی و روشنایی استفاده می نمایند.

آلودگی هوا فقط در بیرون نیست؛ در خانه ها هم وجود دارد

دکتر ماریا نیره، مدیر گروه بهداشت عمومی سازمان دنیای سلامت، می گوید: آلودگی هوا مغز بچه های ما را خواب می نماید، بیشتر از آن چیزی که بتوانیم فکرش را بکنیم بر سلامتی مغز آنها اثر می گذارد؛ اما روش های زیادی برای کاهش انتشار آلاینده های خطرناک وجود دارد. او همچنین گفت: سازمان دنیای سلامت از اجرای اقدامات سیاستی عاقلانه مانند تسریع سوئیچ به سوخت ها، فناوری های پخت و پز تمیز، گرم کردن، ترویج استفاده از حمل و نقل تمیز و مسکن با انرژی و برنامه ریزی شهری پشتیبانی می نماید. ما زمینه را برای فراوری نسل جدید انژری پاک، فناوری های صنعتی ایمن تر و مدیریت بهتر زباله های شهری آماده می کنیم. آلودگی هوا بر رشد عصبی تأثیر می گذارد و منجر به نتایج تست شناختی پایین تر می گردد و بر رشد ذهنی و حرکتی اثر منفی دارد.

نتایج مطالعات سازمان دنیای سلامت، بر آلودگی هوا

1. آلودگی هوا به عملکرد ریه بچه ها آسیب می رساند؛ حتی آلودگی در مقدار کم

2. در سطح دنیا، 93درصد از بچه ها زیر 15 سال دنیا در معرض ریز ذرات (PM2.5)، بالاتر از دستورالعمل،های کیفیت هوا معین شده از طرف سازمان دنیای سلامت هستند. که شامل 630 میلیون کودک زیر 5 سال و 1.8 میلیارد کودک زیر 15 سال است.

3. در کشورهایی با درآمد متوسط و زیر متوسط در سراسر دنیا، 98 درصد از بچه ها زیر 5 سال در معرض سطح (PM2.5) بالاتر از دستورالعمل های معین شده کیفیت هوا قرار دارند. در مقایسه با کشورهای با درآمد بالا این میزان تغییر چشمگیری می نماید، 52 درصد از بچه ها زیر 5 سال در معرض سطوح بالاتر از دستورالعمل ها قرار دارند.

در این زمینه بخوانید:

در روزهای آلودگی هوا، چگونه هوای داخل خانه را پاک کنیم؟

8 راه برای داشتن خانه سازگارتر با محیط زیست

4. بیش از 40درصد از جمعیت دنیا که شامل 1 میلیارد کودک زیر 15 سال است در معرض میزان بالای آلودگی هوا خانگی ناشی از آشپزی عمدتا با فناوری های آلاینده و سوخت ها قرار دارند.

5. حدود 600 هزار مرگ و میر بچه ها زیر 15 سال در اثر آلودگی مشترک هوا و محیط زیست در سال 2016 اتفاق افتاده است.

6. آلودگی هوای خانگی ناشی از پخت و پز و آلودگی هوای محیط، باعث ایجاد بیش از 50 درصد از عفونت های حاد تنفسی پایین در بچه ها زیر 5 سال در کشورهای کم درآمد و متوسط به وجود آورده است.

7. آلودگی هوا یکی از تهدیدات اصلی برای سلامتی بچه ها است که تقریباً از هر 10 مرگ و میر در بچه ها زیر 5 سال یک نفر تنها به علت آلودگی هوا جان خود را از دست داه است.

منبع: ایرنا زندگی

به "هشدار سازمان جهانی سلامت؛ هر روز 90 درصد بچه ها در هوای مسموم نفس می کشند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هشدار سازمان جهانی سلامت؛ هر روز 90 درصد بچه ها در هوای مسموم نفس می کشند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید