هند شصت&zwnj و سومین ابرکامپیوتر قدرتمند دنیا را ساخت

به گزارش آسانسور به نقل از گروه علوم و فناوری های نوین پژوهشگاه فضای مجازی، به گفته سازمان علوم و فناوری دولت هند (DST)، ابرکامپیوتر جدید هند می تواند باعث افزایش سرعت شبیه سازی، تصویربرداری پزشکی و توالی یابی ژنوم گردد و توسعه و تحقیقات مبارزه با ویروس کووید 19 را سریع تر کند. همچنین، این برگ برنده برای جمعیت هند و به ویژه استارت آپها و شرکت های کوچک و متوسط نوعی موهبت به حساب می آید.

هند شصت&zwnj و سومین ابرکامپیوتر قدرتمند دنیا را ساخت

همانطور که سازمان علوم و فناوری (DST) اعلام نموده Param Siddhi ابرکامپیوتری است که تحت برنامه NSM (مأموریت ساخت ابررایانه های ملی) ساخته شد و بین 500 ابرکامیپوتر قدرتمند دنیا، رتبه 63 امین را دریافت نموده است.

آشوتوش شارما، سردبیر DST می گوید: در کل تاریخ این اولین باری است که چنین اتفاقی می افتد. هند یکی از عظیم ترین زیرساخت های ابرکامپیوتر در دنیا را در اختیار دارد و با رتبه ای که توان محاسباتی هوش مصنوعی این ابر رایانه دریافت نموده این موضوع به خوبی تعیین است.

وی همچنین اضافه نمود: به نظر من ابرکامپیوتر Param Siddhi می تواند دانشگاه های ملی و نهادهای تحقیق وتوسعه کشورمان را توانمند کند. همچنین می تواند شرکت های فعال در صنایع مختلف و استارت آپ هایی که در سراسر کشور قرار دارند و به وسیله شبکه دانش ملی (NKN) به یکدیگر متصل هستند را پیشرفته تر کند.

به گفته DST ، این سیستم هوش مصنوعی، توانایی توسعه اپلیکیشن را در حوزه هایی مانند مواد پیشرفته، اخترفیزیک و شیمی محاسباتی تقویت می نماید. در حال حاضر نیز پروژه هایی در زمینه پلتفرم طراحی دارو و سیستم مراقبت پزشکی پیشگیرانه و طرح پیش بینی سیل برای شهرهایی سیل خیز مانند بمبئی، دهلی، چنای، پتنه و گوآهاتی در حال توسعه هستند.

همانطور که DST اشاره می نماید: این ابرکامپیوتر برای توسعه دهندگان اپلیکیشن نعمت عظیمی به حساب می آید و می تواند در تست پیش بینی آب وهوا به NCMRWF (مرکز ملی پیش بینی میان مدت آب وهوا) و IITM (نهاد هواشناسی استوایی هند) یاری کند. این سیستم همچنین به پروژه های جستجوی زمین شناسی برای کشف نفت وگاز، مطالعات مربوط به هوافضا، فیزیک محاسباتی و اپلیکیشن های محاسباتی و حتی دوره های آنلاین برای توسعه منابع انسانی نیز یاری می نماید.

Rpeak این ابرکامپیوتر برابر با 2.267 پتافلاپس و Rmax آن برابر با 4.6 پتافلاپس است. ایده این ابرکامپیوتر برای اولین بار توسط C-DAC (مرکز توسعه کامپیوترهای پیشرفته) ارائه شد. سپس وزارت الکترونیک و فناوری اطلاعات و DST تحت نظر NSM (مأموریت ساخت ابررایانه های ملی) آن را توسعه دادند.

سیستم Param Siddhi بین سیستم های کامپیوتری توزیع نشده شهرت زیادی به دست آورده است. سیستم کامپیوتری توزیع نشده، همه مولفه های خود را در یک مکان واحد نگهداری می نماید که درمورد Param Siddhi، این مکان شهر پوناست.

شارما، سردبیر DST می گوید: جامعه فناوری و علمی کشور هند با بهره مندی از توانایی های Param Siddhi-AI قدرت و توانایی بیشتری خواهد داشت. بنابراین، بهتر می تواند مسائل عمده موجود در حوزه های پزشکی، کشاورزی، آموزش، انرژی، امنیت سایبری، فضا، اپلیکیشن های هوش مصنوعی، مدل سازی آب وهوا و برنامه ریزی شهری را حل نماید.

وی گفت: برای آنکه بتوانیم به استقلال کامل برسیم، باید در زمینه نوآوری و فناوری علوم پیشرفت زیادی بکنیم و ساخت این ابرکامپیوتر فقط بخشی از این جهت بود.

ابرکامپیوتر Param Siddhi بر اساس معماری مرجع NVIDIA DGX SuperPOD، با موتور HPC-AI (هوش مصنوعی- پردازش با عملکردبالا متعلق به C-DAC)، چارچوب های نرم افزاری و پلتفرم ابری ساخته شده است. این کامپیوتر به فناوری هایی از جمله یادگیری عمیق، رایانش تصویری، واقعیت مجازی، رایانش پرسرعت و مجازی سازی تصاویر یاری زیادی می نماید.

منبع: خبرگزاری مهر

به "هند شصت&zwnj و سومین ابرکامپیوتر قدرتمند دنیا را ساخت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هند شصت&zwnj و سومین ابرکامپیوتر قدرتمند دنیا را ساخت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید