ورود پیازهای زعفران به بازار در سال 1400

به گزارش آسانسور، معاون موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال وزارت جهاد کشاورزی، از ورود نخستین پیاز های زعفران با استاندارد گواهی محدود در سال 1400 به بازار ایران اطلاع داد.

ورود پیازهای زعفران به بازار در سال 1400

به گزارش گروه مالی آسانسور، صمد مبصّر اضافه نمود: فراوری و کشت پیاز زعفران گواهی محدود در مزارع، گامی رو به جلو برای بهبود کمی و کیفی این محصول محسوب می گردد.

وی با اشاره به اینکه از سال 97، گواهی محدود ارقام بومی و محلی در دستور کار موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال با هدف حفظ این ارقام در چرخه فراوری و بهبود کیفیت بذر آن ها قرار گرفته است، اضافه نمود: این موسسه آمادگی دارد تا بذر پیاز زعفران را نیز زیر پوشش نظام گواهی محدود قرار دهد.

معاون موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال وزارت جهاد کشاورزی توضیح داد: بنابر گواهی محدود بذر پیاز زعفران، کشاورزان از کشت پیاز های فرسوده و زیرسایز در مزارع خود فاصله گرفته و به سمت کشت پیاز های با کیفیت و در سایز استاندارد که به لحاظ فیزیولوژیکی شرایط مطلوب تری دارند، حرکت می نمایند.

مبصّر پیش بینی کرد: آشنایی کشاورزان با آثار مطلوب پیاز های زعفران گواهی محدود، فراورینمایندگان و موسسه تحقیقات را در کوتاه مدت به این سمت سوق دهد تا تمام بذر های پیاز زعفران مورد احتیاج کشور بوسیله بذر گواهی محدود تامین گردد.

وی گفت: چنانچه سالیانه 20 هزار هکتار کشت جدید زعفران در مزارع با مصرف نزدیک به پنج تن بذر در هر هکتار داشته باشیم، حدود 100 هزار تن بذر پیاز زعفران در سال احتیاج است.

این مقام مسوول شرح داد: حدود 70 درصد نظارت های این موسسه بر مزارع فراوری بذر بوسیله ناظرین بخش خصوصی انجام می گیرد، بنابراین برای هر سطحی که فراورینمایندگان مایل به فراوری بذر پیاز زعفران تحت پوشش نظام گواهی محدود باشند، آمادگی نظارت و گواهی وجود دارد.

گواهی بیش از 1000 تن بذر ارقام محلی و بومی برنج

وی با بیان این که تعداد قابل توجهی از ارقام بومی و محلی برنج، سبزی و صیفی جات و گیاهان دارویی زیر پوشش نظام گواهی محدود این موسسه تحقیقاتی قرار گرفته، گفت: سال 98 نزدیک به یک هزار تن بذر ارقام بومی و محلی برنج تحت برنامه گواهی محدود فراوری شد.

مبصّر اضافه نمود: اکنون بعضی از سبزیجات و صیفی جات بومی و محلی مانند گشنیز، جعفری، شوید، و خربزه ارقام بومی، بعضی گیاهان دارویی مانند زیره و سیاهدانه نیز در نظام گواهی محدود وارد شدند.

وی در عین حال از برنامه ای برای ورود ارقام محلی و بومی گیاهان دارویی همچون آویشن، خارشتر و بابونه به نظام گواهی محدود در صورت وجود متقاضیان برای کشت اطلاع داد.

لازم به ذکر است زعفران ایران به عنوان یک کالای منحصر به فرد در دنیا از لحاظ حجم فراوری، سطح زیرکشت و صادرات رتبه اول دنیا را داراست و سرانه مصرف این محصول سالانه حدود یک گرم برآورد می گردد که این امر نشان می دهد سالیانه بیش از 80 درصد محصول زعفران فراوریی ایران صادر و کمتر از 20 درصد به مصرف داخلی می رسد.

طبق آمار ها در سال 1397 بیش از 400 تن زعفران در کشور فراوری شد که نزدیک 282 تن از این محصول به ارزش بیش از 320 میلیون دلار به 47 کشور دنیا صادر شد و در سال 1398 نزدیک 500 تن زعفران در سطح 188 هزار هکتار فراوری شد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "ورود پیازهای زعفران به بازار در سال 1400" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ورود پیازهای زعفران به بازار در سال 1400"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید