اعترض به انتخاب فیلم خورشید به عنوان نماینده سینمای ایران در جایزه اسکار

به گزارش آسانسور، هیئت معرفی نماینده سینمای ایران به مراسم اسکار، فیلم خورشید به کارگردانی مجید مجیدی را به عنوان نماینده سینمای ایران برای معرفی به آکادمی اسکار 2021 انتخاب کرده است.

اعترض به انتخاب فیلم خورشید به عنوان نماینده سینمای ایران در جایزه اسکار

آسانسور| با توجه به موفقیت فیلم سازان ایرانی در جشنواره های بین المللی در سال های اخیر و مخصوصا دو بار بُردن جایزه بهترین فیلم خارجی زبان در جایزه اسکار توسط دو فیلم ایرانی (به کارگردانی اصغر فرهادی)، حضور در جشنواره اسکار برای فیلمسازان ایرانی اهمیت بسیار بسشتری پیدا کرده است. هر ساله با نزدیک شدن به فصل جوایز بین المللی سینمایی، معرفی یک فیلم به نماینده سینمای ایران در جایزه اسکار، همیشه چالش برانگیز و پر حاشیه بوده. امسال هم ماجرا از این قاعده مستثنی نبوده.

هیئت معرفی نماینده سینمای ایران به مراسم اسکار، فیلم خورشید به کارگردانی مجید مجیدی را به عنوان نماینده سینمای ایران برای معرفی به آکادمی اسکار 2021 انتخاب کرده است.

به گزارش آسانسور؛ به نقل از روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی، رائد فریدزاده، دبیر و سخنگوی هیئت معرفی فیلم ایرانی به اسکار، خبر می دهد که از میان 3 فیلم خورشید ساخته مجید مجیدی، درخت گردو ساخته محمدحسین مهدویان و یلدا ساخته مسعود بخشی، فیلم خورشید به کارگردانی مجید مجیدی به عنوان گزینه نهایی انتخاب شده و با امضای اعضای این هیئت به عنوان نماینده سینمای ایران به مراسم اسکار سال 2021 معرفی خواهد شد.

فیلم خورشید ساخته مجید مجیدی چندی پیش در بخش مسابقه جشنواره فیلم ونیز به نمایش درآمد و توانست جایزه استعداد نوظهور برای بازیگر نوجوانش (روح الله زمانی) را بگیرد.

پوریا ذوالفقاری منتقد سینما در یادداشتی در پیج اش نوشت: هیچ بعید نمی دانم که خورشید در اسکار به موفقیت برسد و دست کم راهی به فهرست پنج فیلم نهایی بیابد.

البته این احتمال ربطی به کیفیت سینمایی اش ندارد. خورشید فردای قطعی شدن انتخاب بایدن به اسکار معرفی می شود. پس از متلک پرانی گرتا تونبرگ به ترامپ و شادی جنیفر لارنس در خیابان و اشک ریختن امبر هرد و جنیفر لوپز بابت باخت عنصر نامطلوب هالیوود. این معرفی، هم معنای روشنی دارد و هم پیام دقیقی.

بیراه نیست اگر بگوییم هالیوود در چهار سال گذشته هویتش را کاملا در ضدیت با ترامپ تعریف کرده است. دشمنان دشمنش را دوست پنداشته و به همین دلیل حتی با عضویت نرگس آبیار در آکادمی موافقت کرده است. چون نسبت سینماگران با حکومت برایش مهم نبود. حتی این که چه ساخته اند هم اهمیتی نداشته (بین ساخته های محمد رسول اف و فرنوش صمدی و نرگس آبیار چه اشتراکی هست که هرسه عضو آکادمی شده اند؟) ما حتی اسکار دوم مان را مدیون ترامپ و آن ماجرای منع ورود خارجی ها به آمریکا هستیم. مدیون علاقه هالیوودی ها به گفتن و شنیدن حرف های قشنگ و گزاره های اخلاقی ساده ای در حد بیایید باهم دوست باشیم بدون اشاره به پیچیدگی های نهفته در پس هر یک از این مفاهیم و گزاره ها.

هالیوود سالهاست تشنه واکنش نشان دادن است. پوک شده و جز در رفتار واکنشی امکان ساخت و ابراز هویت ندارد. باید یکی برود آن بالا (مثلا پاتریشیا آرکت) و چهارتا جمله به ظاهر عمیق بگوید تا این پایین جنیفر لوپز و مریل استریپ در حمایت از سخنانش برخیزند و دست بزنند و رسانه ها هم این لحظه را با پخش های هزارباره برجسته سازند. جز این چه راهی هست که اسکار توهم مهم بودنش را زنده نگه دارد؟ اگر به همین لحظات و این شعار ها تکیه نزند، چه در چنته اش مانده است؟ فیلم مهمی؟ اثر ماندگاری؟ چند سینما دوست در سال های اخیر آثار برگزیده ای مثل کتاب سبز و شکل آب و لیدی برد و بلک کلنزمن را بیش از یک بار تماشا کرده اند؟ جایگاه این آثار کجای تاریخ سینماست؟

خورشید به چنین اسکاری معرفی شده و پیامش این است؛ می خواهید به قول شهردار لندن (هم او که در میدان اصلی لندن فروشنده و سخنرانی تصویری فرهادی را نمایش داد تا حساب او از دیگر کاندیدا های اسکار خارجی زبان جدا شود) به جای دیوار هایی که ترامپ کشیده، پل بسازید؟ خب این گوی و این میدان. فیلم فیلمساز نظام خدمت شما. ببینیم چه می کنید. فیلمسازی که در ونیز هم چند چشمه علیه تحریم ها و ترامپ آمد و نشان داد اگر روی صحنه دلبی تیه تر (یا کداک سابق!) برود، بلد است حرف هایی بزند که جنیفر لوپز و مریل استریپ در حمایتش برخیزند.

خورشید فیلمی درام به کارگردانی مجید مجیدی و تهیه کنندگی امیر بنان محصول سال 1398 است. این فیلم به نویسندگی مشترک مجید مجیدی و نیما جاویدی می باشد. خورشید برنده سیمرغ بلورین بهترین فیلم و بهترین فیلمنامه سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر شده است.

فیلم خورشید مجید مجیدی به عنوان نماینده سینمای ایران در بخش مسابقه اصلی (رقابتی) شیر طلایی در هفتاد و هفتمین دوره جشنواره بین المللی فیلم ونیز انتخاب و برنده جایزه فانوس جادویی این جشنواره شد. همچنین با انتخاب منتقدان هالیوود ریپورتر، خورشید در شمار بیست فیلم برتر دو جشنواره ونیز و تورنتو در سال 2020 قرار گرفت.

مجید مجیدی در کنفرانس خبری این فیلم در ونیز گفت:

من در فیلم خورشید مسئله ام حکومت ها و دولت ها نیستند، بلکه می گویم مردم باید مسئولیت اجتماعی خود را بپذیرند. جامعه مانند یک خانواده است و وقتی یک خانواده آسیب ببیند، مانند آسیب دیدن همه جامعه است

مراسم اهدای جوایز اسکار به دلیل همه گیری کرونا با تأخیری دوماهه نسبت به زمان مرسوم همیشگی در اول اردیبهشت سال آینده برگزار می شود

منبع: فرادید

به "اعترض به انتخاب فیلم خورشید به عنوان نماینده سینمای ایران در جایزه اسکار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اعترض به انتخاب فیلم خورشید به عنوان نماینده سینمای ایران در جایزه اسکار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید