برجام و مذاکره مجدد ایران و آمریکا از نگاه وندی شرمن

به گزارش آسانسور، تهران (پانا) - وندی شرمن از اعضای سابق تیم مذاکره کننده آمریکا در دولت باراک اوباما توضیح داد که مذاکره و تعامل دوباره در خصوص توافق هسته ای ایران کار سختی است.

برجام و مذاکره مجدد ایران و آمریکا از نگاه وندی شرمن

به گزارش ایرنا، شرمن در مصاحبه با رسانه آمریکایی پابلیک رادیو اینترنشنال در پاسخ به سوالی در خصوص اقدامات آینده دولت جو بایدن در بازگشت به برجام و تعامل با ایران تحت توافق هسته ای گفت: ما در سال 2016 نیستیم بلکه اکنون در سال 2020 و نزدیک به سال 2021 قرار داریم. زمان گذشته و اوضاع تغییر نموده است. اگرچه این توافق توسط هم پیمانان اروپایی مان و همچنین روسیه و چین طی سال گذشته زنده نگه داشته شد، اما اندکی دستخوش بعضی مسائل قرار گرفته است.

شرمن اضافه نمود: اگرچه ایران اعلام نموده گام های برگشت پذیری انجام داده اما با این حال ما در صندلی قبلی قرار نداریم. بنابراین این مسئله شرایط را مشکل می نماید که نیازمند کار سخت است. به نظرم جو بایدن و تیم او ابتدا مذاکره با هم پیمانان اروپایی مان همچون فرانسه، انگلیس و آلمان را آغاز نمایند و سپس با روسیه و چین وارد مذاکره شوند تا ببینند بهترین راه پیش رو چیست.

شرمن در ادامه در خصوص دیدگاه مقامات ایران در قبال هرگونه مذاکره و تعامل دوباره در خصوص توافق هسته ای خاطر نشان کرد: یک مسئله ای که در خصوص مذاکره نمایندگان ایرانی می دانم این است که آنها مذاکره نمایندگان بسیار سفت و سختی هستند. آنها (مذاکره نمایندگان ایران) تا جایی که می توانند مطالبات و درخواست هایشان را پیش از هرگونه مذاکره با دولت جدید آمریکا بر روی میز قرار می دهند.

این مذاکره نماینده سابق آمریکا اضافه نمود: مطمئن هستم که رئیس جمهوری منتخب آمریکا برای رسیدگی به این مسئله یک تیم بسیار توانا و باکفایت در اختیار خواهد گرفت. یکی از مسائلی که مطمئنا متفاوت از دولت قبل خواهد بود این است که ما نیروهای توانمندی داریم.

شرمن در ادامه در پاسخ به سوالی درمورد کوشش دولت ترامپ برای اعمال تحریم های جدید علیه ایران و اینکه اعلام شده کاخ سفید قرار است تا 20 ژانویه هر هفته تحریم های جدیدی علیه ایران وضع کند که در نتیجه شرایط را برای احیای توافق هسته ای با ایران بسیار سخت تر خواهد نمود، گفت: یکی از اهداف دولت ترامپ این است که شرایط را برای رئیس جمهوری منتخب و معاونش در زمان ورودشان به کاخ سفید سخت تر کند. اما بیشتر این تحریم ها در واقع مشابه تحریم هایی هستند که قبلا اعمال شده اند فقط نامشان جدید خواهند شد. در این میان باید به این مسئله اشاره کنم که قرار نیست تغییری در تحریم های اصلی و اساسی اعمال گردد. تحریم ها نه منجر به بازگشت ایران به میز مذاکره شده و نه باعث تغییر رفتار ایران در خاورمیانه. بنابراین دولت بایدن- هریس باید نگاهی به اینکه ما در کجا قرار داریم، بیندازد. رئیس جمهوری منتخب آمریکا اعلام نموده خواستار مذاکره مجدد، بازگشت به برجام و ایجاد شرایط بهتر است. بنابراین این همچون یک معمای بسیار پیچیده خواهد بود. آنچه متفاوت از قبل است این می باشد که یک تیم بسیار باکفایت و توانمند فعالیت خواهد نمود که رئیس جمهوری منتخب آمریکا در حال تشکیل آن است.

منبع: خبرگزاری پانا

به "برجام و مذاکره مجدد ایران و آمریکا از نگاه وندی شرمن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برجام و مذاکره مجدد ایران و آمریکا از نگاه وندی شرمن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید