15 ملک شهرداری آماده عرضه در بورس
به گزارش آسانسور، تهران (پانا)- معاون اقتصادی و اقتصاد شهری شهرداری تهران درباره عرضه املاک شهرداری در بورس گفت در بخش املاک کار خوبی را آغاز کردیم و فروش بورسی املاک مقدمات فراهم و تعدادی از املاک راستا آنها مهیا شده، سه ملکی که قرار بود عرضه گردد به علت مسائل اداری عقب افتاد و هنوز عرضه نشده و 15 ملک دیگر آماده شده است که در پی ارایه آن سه ملک ارایه گردد.
ابوالفضل فلاح در نشست خبری با موضوع بودجه، عرضه املاک شهرداری در بورس، عوارض و برنامه های معاونت متبوعش با تاکید بر اینکه یکی از محورهای راهبردی در دوره نو مدیریت شهری شفافیت، انضباط مالی و استفاده بهینه از دارایی شهر است، گفت: با درنظرگرفتن این مهم و در نخستین گام طرح جامع نظام مالی شهرداری تهران تعریف شده است. این در حالی است که نظام مالی موجود در شهرداری که به سال های گذشته برمی گردد، از استانداردهای روز فاصله و نقاط ضعف زیادی دارد که در نطام مالی نو رفع می گردد.
وی با بیان اینکه ایجاد حساب خزانه واحد اقدام دیگری بود که از همان هفته اول رخ داد، افزود: البته این قانون مربوط به دو سال قبل بود. درباره نظام جامع که طراحی شده نیز باید بگویم که نقطه سرانجامی آن تا شهریور سال 1401 به انتها می رسد.
معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران ادامه داد: در بحث ایجاد خزانه واحد همه سازمان ها و شرکت ها حساب های عایدیی خود را به حساب خرانه واحد مرتبط می نمایند، حساب عایدیی که شماره حساب های مختلف در آن متمرکز می گردد. 127 حساب عایدیی داشتیم که به 32 حساب عایدیی تبدیل شد و با این اقدام کلیه ورودی ها و منابع شهرداری قابل رصد شده است. همه سازمان ها و شرکت ها متصل به حساب خزانه هستند اما عایدی اختصاصی هر بخشی باید در همان محل هزینه گردد مانند عایدی حاصل از عوارض قطع اشجار که باید عینا به حساب مربوطه برگردانده گردد. با این کار، گردش هزینه فقط اتفاق می افتد و همه مبادی عایدیی قابل رصد است و از تاریکخانه قبل خارج می گردد.
فلاح با بیان اینکه بعضی معتقد بودند با ایجاد خزانه واحد در ماموریت سازمان ها اختلال ایجاد گردد، گفت: نه تنها اختلال ایجاد نشده، حتی سرعت در خدمت نیز بیشتر شده است. بعلاوه باید تاکید نمود که ایجاد این سازوکار باعث می گردد مجاری فساد، عدم شفافیت و ابهام برای همواره قفل گردد.
معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران درباره جزییات ایجاد خزانه واحد شرح داد: اگر منابع عایدیی اختصاصی ما به حساب خزانه بیاید و برگردد به صورت دقیق معلوم می گردد که چه عددی گرفتیم و چه عددی به سازمان مربوطه دادیم تا برای آن کار تعیین هزینه کند. از روزی که وارد شهرداری شدیم، سازمان ها و شرکت ها به صورت کلی پول می گرفتند و حقوق را خودشان پرداخت می کردند، اما بعد از آن در خصوص چندین شرکت و سازمان، خودمان با دریافت فهرست، حقوق را پرداخت کردیم به طوری که در دو ماه اخیر 92میلیارد تومان پول کمتر برای حقوق پرداخت شدو برای اسفند ماه نیز حقوق همه شرکت ها را خودمان پرداخت می کنیم. در خصوص پرداخت حقوق نیروهای حجمی نیز مشکل قانونی وجود دارد که مستقیم نمی توانیم پرداخت کنیم اما سازوکاری طراحی می کنیم تا این مشکل حل گردد.
معاون شهردار تهران افزود: موضوع بعدی بحث سامانه مدیریت و بدهی ها بود، مسأله ای که قبلا طراحی نشده بود و ما اطلاع دقیقی از طلب و بدهی ها نداشتیم. این سامانه در حال طی شدن مراحل نهایی اش است اما تا اینجا بخش قابل توجهی از بدهی ها و طلب ها شفاف شده است. به عنوان مثال یکی از سازمان های معروف عددهایی در حدود 4تا 6 هزار میلیارد طلب را مطرح می کرد اما وقتی ما وارد شدیم دیدیم این اعداد واقعی نیست و الان روی یک ششم آن بحث می کنیم که تا دو سه هفته آینده این عدد شفاف می گردد و یا یک مورد این بدهی ها 2100 میلیارد بدهی قطعی بود که با آنالیز ها تعیین شد این عدد واقعی نیست.
وی اعلام کرد: در بحث طلب شهرداری از دولت در روزهای ابتدایی این دوره یک هزار و 300میلیارد تومان مطالبات از دولت مطرح شد اما با آنالیز اسناد متوجه شدیم که شهرداری بالغ بر 29هزار میلیارد تومان از دولت طلب دارد. در سامانه تا 9هزار میلیارد را ثبت کردیم و 7 هزار میلیارد را به سامانه حسابرسی فرستادیم و مابقی آن نیز انجام خواهد شد.
فلاح با اشاره به خزانه واحد گفت: پرداخت الکترونیکی را در دستور کار قرار دادیم و تا سرانجام سال چک و سیستم پرداخت سنتی را کاملا از دستور کار خارج می کنیم. برنامه بعدی در حال اجرا، مولد سازی دارایی هاست تا از منابع شهرداری و شهر تهران استفاده بهینه کنیم.
وی ادامه داد: پروژه ظرفیت سنجی مالی را در حال حاضر در خصوص 8 شرکت تعریف کردیم، بعلاوه دستورالعمل مطالعه مالی پروژه ها به وسیله شهردار تهران ابلاغ شده است تا هر پروژه حتما پیوست مالی داشته باشد که این امر برای اولین بار رخ داده است.
معاون شهردار تهران در جواب پرسشی مبنی بر اینکه آیا املاکی که در سال های گذشته به سازمان ها و نهادهای مختلف داده شده شناسایی می گردد، اعلام کرد: بخشنامه خوبی در این زمینه تهیه و ابلاغ شد که مبتنی بر آن همه املاک متعلق به شهرداری ظرف مدت معینی باید در سامانه املاک ثبت و ضبط گردد. آمار دقیقی از املاک به صورت منسجم موجود نبود، اما در حال حاضر این بخشنامه اجرایی شده و از شما یاری می خواهیم تا بتوانیم املاک را در سامانه ثبت کنیم. یکی از نکات در بحث املاک مستندسازی و منجر شدن املاک به سند تک برگ است، در حالی که پیش از این درصدهای قابل توجهی از املاک سند نداشت یا اگر داشت تک برگ نبود.
وی درباره فروشگاه شهروند و واگذاری آن در بورس نیز شرح داد: یکی از برنامه های اقتصاد شهری این است که شهرداری خودش را از بنگاه داری خارج کند و آنجایی که ضروری است سهام داری کند. مراحل اجرایی واگذاری شهروند در حال اجرا است و نسبت به برنامه زمانبندی شده مراحل آن طی می گردد.
فلاح در پاسخ به پرسشی درخصوص املاک بلااستفاده شهرداری هم اعلام کرد: آپارتمان ها و مغازه هایی که شهرداری از مودیان و پیمانکاران به عنوان طلب گرفته، دارایی های منجمد ما را تشکیل می دهند که با توجه به مولدسازی باید به دارایی های مولد تبدیل شوند. البته بخشی از آن به مسکن سازی مربوط می گردد که معاونت شهرسازی با جدیت آن را پیش می برد. اگر باقی دستگاه های اجرایی نیز املاک خود را در بورس ارائه نمایند بر تعادل بخشی قیمت ملک در تهران اثر مثبت خواهد گذاشت.
وی درباره جزییات عرضه املاک شهرداری در بورس یادآور شد: املاک به عنوان نقاط اتکا در شهرداری بود که به وسیله مزایده بعضا می فروختند اما در حال حاضر ارائه املاک در فضایی شفاف در بورس کالا و تبدیل به نقد یا تبدیل به تهاتر با پیمانکار را آغاز نموده ایم. این املاک از قیمت کارشناسی تا 5 درصد زیر قیمت بازار یعنی بین قیمت کارشناسی و بازار نقد می گردد، در حالی که در دوره قبل 30 تا 50 درصد از ارزش این املاک به دست شهرداری نمی رسید.
معاون شهردار تهران در جواب سوالی درباره زیان ده بودن فروشگاه شهروند گفت: براساس آخرین اطلاعات مالی، این فروشگاه ها سودده هستند، البته اولین هدف در دهه هفتاد از تاسیس این فروشگاه ها این بود که با فروشگاه های زنجیره ای فاصله فراوری و مصرف کوتاه گردد. در دهه هشتاد نیز تامین کالاهای ضروری مردم هدف بود و در حال حاضر نیز رقابت خوبی بین فروشگاه ها شکل گرفته است.
فلاح در جواب این پرسش ها که اندازه طلب دولت فقط برای اعلام بود یا قرار است پرداخت گردد و بدون شهرفروشی تحقق بودجه از کجا صورت می گیرد، شرح داد: شهردار تهران مطالبات شهرداری از دولت را در جلسات متعدد پیگیر است. برای خرید واگن ها از شرکت های مربوطه اقداماتی صورت گرفته که دولت آن را از محل طلب ما تهاتر کند. در شهرسازی نیز مدل عایدیی وجود دارد که براساس آن پروانه صادر می گردد که نام این کار شهرفروشی نیست. در بودجه 1401 منابع عایدیی در بخش های مختلف تعریف شده است و طبق آن اتفاق می افتد. به طوری که تبصره 19 مربوط به پروژه های سرمایه گذاری است که برای آن برنامه های ویژه ای داریم. ضمن اینکه در همه حوزه ها همه پروژه هایی که قابلیت ورود سرمایه گذار دارد را مطالعه می کنیم.
وی درباره دیون شهرداری به بانک ها گفت: تا کنون اندازه دیون به بانک ها قریب به 60هزار میلیارد تومان است که درباره یک قلم آن، یکی از بانک ها مجاب شد 3هزار میلیارد تومان آن را کاهش دهد. برای تسویه این بدهی ها برنامه داریم که بخش قابل توجهی از بدهی را تعادل بخشیم.
او درباره عرضه املاک شهرداری در بورس گفت: در بخش املاک کار خوبی را آغاز کردیم و فروش بورسی املاک مقدمات فراهم و تعدادی از املاک جهت آنها مهیا شده است. سه ملکی که قرار بود عرضه گردد به علت مسائل اداری عقب افتاد و هنوز عرضه نشد و 15 ملک دیگر آماده شده است که در پی ارایه آن سه ملک ارایه گردد.
فلاح گفت: در بورس کالا اولین خرید مصالح را به وسیله بورس کالا انجام دادیم و 7 میلیارد به وسیله معاونت عمرانی میلگرد خریداری شد و راه برای دیگر خریدها از بورس کالا باز شد.فلاح درباره این سوال که آیا خریداران املاک فروش رفته پیمانکاران بودند و آیا شهرداری درباره املاکی که به بورس می رود از شورا مجوز می گیرد یا خیر هم پاسخ داد: املاکی که بنا داریم بفروشیم و تهاتر کنیم را پیوست بودجه نموده ایم و مصوبه شورای شهر را برای آنها گرفته ایم. حدود دو ماه پیش نیز بحث بارگذاری زمین هایی در اطراف بیمارستان عرفان برای ساخت پارکینگ مطرح شد که با وجود اینکه این مسأله به گذشته مربوط می شد اما مصوبه شورا را برای آن گرفتیم. خریداران املاک صرفا پیمانکاران نبودند و در سایت بورس خریداران کاملا تعیین هستند.
معاون شهردار تهران در پاسخ به پرسشی درباره ساخت هتل هایی در اطراف شهر و پیوست مالی آنها و قرارگاه مسکن نیز اعلام کرد: شهرداری قرار نیست خانه سازی کند و بیشتر تسهیل گری می نماید و زمین در اختیار قرار می دهد. بخشنامه پیوست مالی چند روزی است که ابلاغ شده و برای همه پروژه هایی که از این پس اجرا می گردد، اعمال خواهد شد.
وی در سرانجام درباره نمایشگاه شهر آفتاب و شرایط آن هم گفت: طرح جامع برای شهر آفتاب و زمین پیرامون آن در حال تهیه است و ظرف دو هفته آینده نهایی می گردد. در آن طرح هم مشکل نمایشگاه حل می گردد و هم با پیوستگی نمایشگاه به مجموعه های اطراف مسائل حمل و نقلی و معضلات جنوب تهران قابل حل خواهد بود.
معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران در حاشیه نشست خبری خود در جمع آسانسور در پاسخ به سوالی درباره کمیسیون ماده صد و عایدی حاصل از آن برای شهرداری اظهار کرد: قطعا شهرداری به کمیسیون ماده صد به عنوان عایدی نگاه نمی نماید چرا که هزینه برای شهر دارد؛ شما وقتی می خواهید شهر را به سمت مدلی ببرید که براساس طرح جامع پیش بینی شده، نمی توانید چشم امید به خلاف در شهرسازی داشته باشید چرا که این کار برای شهرداری زحمت ایجاد می نماید؛ مثلا اگر یک فرد ساختمانی را می سازد و از پنج پارکینگ آن سه مورد را تامین نمی نماید، در کنار مردم آن محله، شهرداری نیز به زحمت می افتد و باید پارکینگ آن محله را تامین کند.
وی با تاکید بر اینکه در مبادی عایدیی هیچ سرفصل تعیینی برای کمیسیون ماده صد قائل نشدیم، افزود: در مجلس شورای اسلامی نیز طرحی در حال تدوین برای تبدیل شدن به قانون است که تا حدی مشکل ورود پرونده ها به کمیسیون ماده صد کاهش یابد.
منبع: خبرگزاری پانا