افراد نیازمند تحت پوشش بیمه سلامت

به گزارش آسانسور، بر اساس آمار 5 میلیون و 792 هزار و 211 نفر بیمه سلامت رایگان شدند که همه این افراد شامل 3 دهک پایین جامعه هستند.

افراد نیازمند تحت پوشش بیمه سلامت

به گزارش گروه اجتماعی آسانسور، نمایندگان مجلس شورای اسلامی اسفند سال قبل در آنالیز لایحه بودجه 1401، دولت را مکلف کردند نسبت به شناسایی اقشار کم عایدی فاقد بیمه سلامت و تحت پوشش قرار دادن رایگان آن ها اقدام کند.

در این بند پیشنهادی که برای ساماندهی حمایت های حوزه سلامت در راستای اجرای ردیف 18 تبصره 12 مطرح شده، آمده است:

1- وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی موظف است با استفاده از پایگاه رفاه ایرانیان، ظرف مدت دو هفته بعد از ابلاغ این قانون کد ملی افراد فاقد بیمه پایه از سه دهک پایین عایدیی را در اختیار سازمان بیمه سلامت قرار دهد. این سازمان مکلف است ظرف مدت یک هفته این اشخاص را بدون احتیاج به ثبت نام و حضور آن ها، تحت پوشش بیمه رایگان قرار دهد. بعلاوه این سازمان مکلف است سایر افراد متقاضی را در صورت تأیید بر اساس آزمون وسع پایگاه رفاه ایرانیان تحت پوشش بیمه رایگان قرار دهد. وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی موظف است به نحوی برنامه ریزی کند که پرداخت به وسیله بیمار نسبت به سال 1400 افزایش پیدا نکند.

2- شورای عالی بیمه سلامت موظف است با همکاری سازمان غذا و دارو نسبت به معین لیست دارو های جدیدی که با توجه به استطاعت پذیری بیماران باید تحت پوشش قرار گیرند، بازنگری در لیست دارو های بیمه ای و حذف دارو های غیرهزینه اثربخش و اصلاح فرانشیز در ارتباط با دهک های برخوردار حداقل در مورد دارو های گرانقیمت اقدام نماید. بعلاوه سازمان های بیمه ای مکلف هستند نسبت به نظارت بر تجویز و اجرای راهنما های بالینی اقدام نمایند.

افراد احتیاجمند تحت پوشش بیمه سلامت

بر اساس برنامه ششم توسعه دولت مکلف بوده افراد احتیاجمند را تحت پوشش بیمه سلامت قرار دهد.

طبق برنامه ششم توسعه، دولت مکلف است به منظور تحقق سیاست های کلی سلامت، تأمین منابع اقتصادی پایدار برای بخش سلامت، توسعه کمی و کیفی بیمه های سلامت و مدیریت منابع سلامت به وسیله نظام بیمه با موضوع وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تا سرانجام سال اول اجرای برنامه اقدامات زیر را بر اساس سیاست های کلی سلامت به عمل آورد:

پوشش بیمه سلامت برای تمامی آحاد جمعیت کشور اجباری بوده و برخورداری از یارانه دولت جهت حق سرانه بیمه به وسیله ارزیابی وسع و براساس آیین نامه ها خواهد بود.

فروردین ماه بود که وزیر بهداشت گفت که افزایش پوشش بیمه همگانی از برنامه های دولت است و سال جاری حتما همه افراد فاقد پوشش بیمه باید تحت پوشش قرار گیرند و اقداماتی از سوی سازمان بیمه سلامت ایران شروع شده است.

هفته اول اردیبهشت آنطور که مدیرعامل سازمان بیمه سلامت گفته بود: بر اساس قانون، بیمه سه دهک پایین جامعه رایگان است و دهک های بالا هم بر اساس مصوبه ای که دولت داده است، هزینه کمی پرداخت می نمایند.

5 میلیون نفر رایگان بیمه شدند

شناسایی افرادی که در سه دهک پایین جامعه قرار دارند و فاقد بیمه هستند باید از پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان، استعلام می شد که در نهایت نیمه اردیبهشت ابوحمزه، معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی خبر از ارسال لیست اسامی افراد برای دریافت بیمه به سازمان بیمه سلامت داد.

بر اساس آماری که وجود دارد: 5 میلیون و 792 هزار و 211 نفر بیمه سلامت رایگان شدند همه افراد شامل 3 دهک پایین جامعه به صورت اتوماتیک بیمه سلامت می شوند و بعلاوه بیش از 400 هزار نفر در منطقه ها آسیب پذیر کشور در سرانجام سال 1400 بیمه سلامت شدند.

موسوی نیک، مدیرکل دفتر مطالعات رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم گفته است که لیست ارسال شده به سازمان بیمه سلامت شامل همه افراد فاقد بیمه در کشور نیست و این لیست مربوط به سه دهک پایین عایدیی است و حتما در دهک های عایدیی دیگر هم افراد فاقد بیمه وجود دارند که در صورت تمایل می توانند با تخفیف هایی در حق بیمه، تحت پوشش بیمه سلامت قرار بگیرند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "افراد نیازمند تحت پوشش بیمه سلامت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افراد نیازمند تحت پوشش بیمه سلامت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید