غیبت ایران در رقابت توریستی 2022

به گزارش آسانسور، جام دنیای 2022 قطر فرصت مناسبی را برای جذب هدفمند تماشاگران فوتبال از سراسر دنیا به ایران فراهم می نماید تا ضمن معرفی جاذبه های گردشگری ایران به جامعه دنیای، ایران را به یکی از مقاصد هدف برای انتخاب گردشگران بین المللی تبدیل کند، اما به دلیل غیبت متولی توریسم در این مورد بیشتر شکل فرصت سوزی به خود گرفت و دیگر کشور های اطراف قطر از دو تا سه سال گذشته درصدد آمادگی برای جذب گردشگران جام دنیای قطر برآمدند، اما با این حال با وجود محرز بودن باخت در رقابت توریستی 2022، در این مدت کوتاه می توان برای سهم بردن از حداقل میزان مسافران جام دنیای به نفع بازار گردشگری خود فرصت سازی کرد.

غیبت ایران در رقابت توریستی 2022

دنیای اقتصاد در ادامه نوشت: برگزاری مسابقات ورزشی در سطح دنیای همچون جام دنیای فوتبال و المپیک معمولا میلیون ها نفر از سراسر دنیا را به کشور برگزارنماینده می کشاند و این فرصتی برای رشد و توسعه بازار جهانگردی در کشور های برگزارنماینده ایجاد می نماید. رویداد های مهم ورزشی مانند جام دنیای، با افزایش سرمایه گذاری و افزایش جهانگردی، می تواند یک تجارت عظیم برای یک کشور به شمار آید.

جام دنیای یکی از مهم ترین رویداد های دنیای است که نه تنها در اقتصاد کشور میزبان تاثیرگذار است بلکه امکان توسعه و رونق بازار جهانگردی برای کشور های اطراف را نیز فراهم می نماید. براساس آمار های ارائه شده در سال 2006 تنها جهانگردی آلمان از برگزاری جام دنیای بهره مند نشد، بلکه کشور های همسایه آلمان نیز به دلیل همکاری و مشارکت با این کشور توانستند در زمینه جذب جهانگرد پیروز شوند. برگزاری جام دنیای 2022 قطر نیز فرصتی را برای سیاستمداران ایران فراهم نموده تا با همکاری با قطر و ایجاد روابط دیپلماتیک زمینه مشارکت در جذب جهانگردان را برای خود ایجاد کند.

قطر به عنوان نخستین کشور خاورمیانه ای در طول تاریخ 92 ساله تورنمنت دنیای فوتبال میزبان جام دنیای فوتبال 2022 خواهد بود و در این مسابقات 32 کشور از پنج قاره دنیا به مدت 28 روز به این کشور سفر خواهند کرد. این امر منجر به ورود جهانگردان خارجی از تمامی نقاط دنیا به قطر خواهد شد که علاوه بر رونق و توسعه بازار جهانگردی و اشتغال این کشور بر اقتصاد و افزایش فراوری ناخالص داخلی قطر نیز تاثیرگذار خواهد بود و پیش بینی می گردد در سال 2022 با برگزاری مسابقات جام دنیای فوتبال در این کشور فراوری ناخالص داخلی قطر با رشد 3 درصدی فقط از این محل همراه گردد.

برآورد ها حاکی از آن است که صد ها هزار جهانگرد خارجی برای تماشای مسابقات فوتبال به قطر سفر خواهند کرد که با توجه به وسعت کم این کشور احتمال استفاده از خدمات جهانگردی همچون هتل ها، وسایل حمل ونقل و خدمات رفاهی تفریحی کشور های همسایه برای میزبانی از جهانگردان ورزشی جام دنیای وجود خواهد داشت.

اگرچه قطر برای میزبانی جام دنیای فوتبال سرمایه گذاری های کلانی با رقم حدود 200 میلیارد دلاری داشته و حدود 70 هزار تخت جهت پذیرش مسافران خارجی فراهم می نماید و حتی از کشتی های کروز و خانه های بلااستفاده برای این امر بهره گیری خواهد نمود، اما با این وجود هزاران تخت باید از کشور های همسایه مورد استفاده قرار بگیرد.

ایران به دلیل همسایگی با قطر و داشتن روابط دیپلماتیک و محبت آمیز با این کشور می تواند امکان فرصت سازی جهت جذب جهانگردان فوتبال را به دست آورد. مناطق آزاد کیش و قشم هم به لحاظ نزدیکی و هم شرایط آب و هوایی یکسان با قطر گزینه مناسبی برای پذیرش جهانگردان خارجی به شمار می آیند و همچنین باتوجه به اینکه جام دنیای 2022 به دلیل گرمای شدید قطر در تابستان در نوامبر و دسامبر 2022 در فصل پاییز برگزار خواهد شد و همچنین شرایط خاص سفر به قطر به عنوان یک کشور مسلمان امکان سفر های خانوادگی را افزایش می دهد، علاقه مندی به سفر به دیگر کشور های منطقه همچون ایران افزایش می یابد.

متولی جهانگردی ایران با برگزاری یک کارگروه درحال برنامه ریزی جهت جذب هدفمند جهانگردان جام دنیای 2022 قطر است، اما باتوجه به بحران اقتصادی و تنش های سیاسی موجود در این فرصت کم پیروزیت چندانی در جذب جهانگردان فوتبال به دست نخواهد آمد، اما با این حال جهت جبران غیبت در این رقابت جهانگردی می توان سهمی حداقلی در جذب جهانگرد خارجی را به دست آورد.

تنش های سیاسی قطر با کشور های عربستان، امارات و بحرین و محاصره اقتصادی قطر توسط این کشور ها در سال های اخیر در ابتدا بهره گیری از مناطق آزاد کیش و قشم برای میزبانی از مهمانان خارجی جام دنیای را در اذهان سیاستمداران قطر به وجود آورد، اما اعمال تحریم های آمریکا بر ایران و مسائل در انتقال سرمایه مانع از سرمایه گذاری قطر در ایران شده و درصدد حل مسائل خود با کشور های عربستان، امارات و بحرین به وسیله دیپلماتیک برآمد و اینک عربستان، امارات و بحرین با توجه به هم مرز بودن و نزدیکی به این کشور و سرمایه گذاری هایی در این زمینه در کوشش برای دریافت امتیازاتی برای جذب جهانگردان جام دنیای به کشور خود هستند.

با توجه به اهمیت این مسابقات در جذب جهانگرد در آینده بازار جهانگردی ایران تنها با برطرف تحریم ها و معین شدن آینده سیاسی و اقتصادی خود در منطقه می تواند از جام دنیای به نفع بازار جهانگردی خود استفاده کند. علاوه بر تصمیمات بایدن در رابطه با سیاست های خود در قبال ایران در جهت برطرف تحریم ها و بازگشت به برجام، انتخابات آینده ریاست جمهوری ایران نیز در مشخص اتخاذ سیاست خارجی در منطقه و دنیا نیز تاثیرگذار خواهد بود.

دریافت امتیاز برگزاری مسابقات جام دنیای فوتبال و المپیک برای یک کشور تاثیر مستقیم و مهمی در توسعه بازار جهانگردی و رونق اقتصادی این کشور خواهد گذاشت و کشور های میزبان جهت ایجاد یک مقصد مناسب برای جهانگردی نه فقط برای دوران مسابقات ورزشی بلکه برای چشم اندازی از آینده جهانگردی خود اقدام به سرمایه گذاری های کلان و توسعه زیرساخت ها در تمامی ابعاد حوزه جهانگردی همچون هتل ها، حمل ونقل، ایجاد مراکز تفریحی و تجاری، رستوران ها و دیگر موارد خواهند کرد. ایجاد جذابیت های تفریحی برای مسافران خارجی جام دنیای در کشور میزبان علاوه بر جذب جهانگرد در برهه زمانی برگزاری مسابقات منجر به جذب جهانگرد در سال های آینده خواهد شد.

از مهم ترین دلایلی که کشور ها را برای میزبانی جام دنیای جذب می نماید، ورود جهانگردان خارجی به این رویداد مهم ورزشی است. این کشور ها با استفاده از پتانسیل های جهانگردی خود، فرصتی جهت رشد بازار جهانگردی و کسب درآمد های بسیار بالا را برای خود فراهم می نمایند. آنالیز آمار و ارقام مربوط به این صنعت در کشور های میزبان نشان می دهد که تعداد جهانگردان خارجی به این کشور ها تا دو سال پس از برگزاری این رویداد نیز رشد داشته است، چنانچه در مسابقات پیشین جام دنیای در کشور های آلمان، آفریقای جنوبی، برزیل و روسیه رخ داد.

میزبانی آلمان در جام دنیای 2006 منجر به افزایش 9 درصدی ورود جهانگردان به این کشور شد و آلمان در سال 2005 پذیرای حدود 21میلیون جهانگرد خارجی بوده است که با برگزاری جام دنیای فوتبال در سال 2006 در این کشور، این رقم نزدیک به 24 میلیون نفر رسید که درآمد حاصل از جهانگردی در این کشور با رشد 12 درصدی همراه شد.

جام دنیای فوتبال 2010 نیز فرصتی برای رشد بازار جهانگردی آفریقای جنوبی فراهم کرد که بیش از 300هزار جهانگرد خارجی برای تماشای مسابقات فوتبال به این کشور سفر کردند و در این مدت حدود 6/ 3 میلیارد دلار کسب درآمد نموده است. آفریقای جنوبی که در سال 2009 حدود 7 میلیون جهانگرد خارجی به این کشور سفر کردند در سال 2010 با برگزاری جام دنیای این رقم به 8میلیون نفر رسید که تا به امروز این فرایند صعودی ادامه داشته است. این پیروزیت منجر به تبدیل شدن آفریقای جنوبی به یکی از مقاصد مهم جهانگردی در آفریقا شد.

با توجه به تغییرات بازار جهانگردی آفریقای جنوبی در سال 2010 تعداد جهانگردان خارجی این کشور در سال 2011 با افزایش 3/ 3 درصدی همراه شد و همچنین فراوری ناخالص داخلی آن رشد 11 درصدی داشته است و بیش از 700 هزار شغل دائم در این عرصه افزوده شد.

همچنین برزیل در جام دنیای 2014 پذیرای حدود 900هزار جهانگرد خارجی بوده است که درآمد حاصل از ورود جهانگردان خارجی در این زمان حدود 4/ 4 میلیارد دلار بوده است که تعداد کل جهانگردان خارجی به این کشور 4/ 6 میلیون نفر و درآمد حاصل از جهانگردی در این سال حدود 7/ 6 میلیارد دلار بوده است. این درحالی است که در سال 2013 تعداد جهانگردان ورودی به برزیل 8/ 5 میلیون نفر بوده است. البته برزیل به دلیل فساد های اقتصادی و اقتصادی گسترده پس از جام دنیای پیروزیت چندانی در توسعه بازار جهانگردی و افزایش جذب جهانگرد نداشته است.

اما برگزاری جام دنیای 2018 در روسیه منجر به رشد 15 درصدی بازار جهانگردی خارجی این کشور شد و تعداد جهانگردان خارجی به روسیه را نزدیک به 25 میلیون نفر رساند که از این میان 5/ 1 میلیون نفر در زمان برگزاری مسابقات جام دنیای به این کشور سفر نموده اند و برآورد ها حاکی از آن است که این تعداد تا سال 2022 به 37 میلیون نفر برسد که البته با شیوع کرونا در دنیا بازار جهانگردی با تغییرات گسترده ای همراه شده که امکان بازگشت بازار جهانگردی به سطح سال 2019 حداقل در سال 2023 رخ خواهد داد.

منبع: فرارو

به "غیبت ایران در رقابت توریستی 2022" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "غیبت ایران در رقابت توریستی 2022"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید