ارزش تجارت جهانی سال جاری 9 درصد سقوط می نماید

به گزارش آسانسور، کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل متحد (انکتاد) پیش بینی کرد که ارزش تجارت جهانی با وجود نشانه هایی از بهبود در سه ماهه سوم، بین هفت تا 9 درصد در سال 2020 کاهش پیدا می نماید.

ارزش تجارت جهانی سال جاری 9 درصد سقوط می نماید

به گزارش آسانسور، انکتاد اعلام نمود هیچ منطقه ای از افت 19 درصدی تجارت دنیای در سه ماهه دوم مصون نماند و پاندمی ویروس کرونا همه اقتصادهای دنیا را با اختلال فعالیت روبرو کرد.

تجارت دنیای در سه ماهه سوم تا حدودی بهبود پیدا کرد با این حال حدود 4.5 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش نشان داد. تجارت تجهیزات دفتر خانگی و لوازم پزشکی در سه ماهه سوم افزایش یافت و در مقابل بخشهای خودرو و انرژی ضعیفتر شدند. رشد بخش منسوجات هم قوی بود.

انکتاد در پیش بینی اولیه، رشد سال به سال تجارت در سه ماهه چهارم را سه درصد کمتر برآورد کرد اما اعلام کرد ابهامات به دلیل تحولات پاندمی ادامه یافته است. اگر جهش پاندمی در ماههای آینده تشدید گردد، فضا برای سیاستگذاران وخیمتر شده و سیاستهای محدودیت تجارت افزایش یکباره پیدا خواهند کرد.

طبق گزارش انکتاد، صادرات چین پس از این که در ماههای نخست سال میلادی جاری دچار کاهش شده بود، در سه ماهه سوم بهبود قوی داشت و نرخ رشد سالانه 10 درصد را به ثبت رساند. در مجموع سطح صادرات چین در 9 ماه نخست سال جاری با مدت مشابه سال 2019 قابل مقایسه بود. تقاضای چین برای کالاهای وارداتی برخلاف سایر اقتصادهای عظیم دنیا، پس از کاهش در سه ماهه دوم، در سه ماهه سوم بهبود یافت.

بر اساس گزارش رویترز، سازمان دنیای تجارت (WTO) اوایل ماه جاری پیش بینی کرد تجارت دنیای کالا سال جاری 9.2 درصد کاهش پیدا می نماید و بهبود در سال 2021 تحت تاثیر قرنطینه های بیشتر برای مقابله با موج دوم شیوع کووید 19 ضعیفتر خواهد بود.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "ارزش تجارت جهانی سال جاری 9 درصد سقوط می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ارزش تجارت جهانی سال جاری 9 درصد سقوط می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید